Cliëntondersteuning, waardering voor mens en maatschappij en zorg voor het milieu – het zijn de speerpunten van de ESG-visie van Osborne Clarke in de eerste Nederlandse editie van zijn Responsible Business Report. Tegelijkertijd staat het advocatenkantoor in het rapport stil bij de gevierde successen uit het verleden.
Johannes de Jong laat weten trots te zijn op de publicatie van het Responsible Business Report. “In het overzicht brengen we onze huidige initiatieven – én die uit het verleden – voor verantwoord ondernemen samen.”
De Co-Managing Partner bij Osborne Clarke benadrukt dat het rapport een solide basis vormt voor een duurzame toekomst van het bedrijf. “Belangrijke ESG-thema's in ons rapport, zoals de netto-nul-agenda, hernieuwbare energie en het verbeteren van onze toeleveringsketen, zijn niet alleen gebieden waarop we onze klanten adviseren, maar ook waar we zelf actief aan werken.”
“Als advocatenkantoor streven we ernaar om deskundig advies te geven terwijl we onszelf verantwoordelijk houden. Dit rapport weerspiegelt ons engagement om samen met onze cliënten positieve verandering te bevorderen”, aldus De Jong.
Groene cliënten
In de publicatie wordt de ESG-visie van het advocatenkantoor in detail uiteengezet, en wel in drie deelgebieden. De eerste daarvan is ‘Supporting Our Clients’.
Hiermee doelt Osborne Clarke op de cliënten die het juridisch ondersteunt en die een grote impact kunnen hebben op sociale- en milieukwesties. “We kiezen ervoor om samen te werken met bedrijven die goede dingen doen en steunen hen in hun werk.”
Zo richt het advocatenkantoor zich op cliënten uit verschillende sectoren die bijvoorbeeld de wereldwijde decarbonisatie bevorderen. Gekeken naar de financiële sector springen de samenwerkingsverbanden met ING en ASN Impact Investors het meeste in het oog.
ING heeft bijvoorbeeld juridische ondersteuning gekregen rondom de financiering van het drijvende zonnepark ‘Lingepolder’ in het Lingemeer. ASN Impact Investors werd op zijn beurt geadviseerd door de experts van Osborne Clarke bij de oprichting van zijn biodiversiteitsfonds.
“We zijn trots op de impact die onze cliënten tot nu toe hebben bereikt”, vervolgt Osborne Clarke. “En we hopen in de toekomst met nog meer bedrijven samen te werken die hun ESG-doelstellingen nastreven.”
Milieu en maatschappij
‘Valuing People & Society’ en ‘Caring For The Environment’ zijn de andere twee duurzame focusgebieden van het advocatenkantoor.
Osborne Clarke ziet het als zijn verantwoordelijk om zowel binnen als buiten zijn kantoormuren een cultuur te creëren die diversiteit, gelijkheid en inclusie bevordert. Dit probeert men te bereiken door onder meer partnerships met NGO’s af te sluiten die maatschappelijke problemen proberen te tackelen.
Ook krijgen werknemers van het advocatenkantoor volop de ruimte om vrijwilligerswerk te verrichten en zet het vol in pro bono-werk middels zijn ‘Rule 39 Pro Bono Initiative’ – een initiatief dat beloond werd met een tweetal awards (waaronder de 2023 Global Partnership Award).
De derde en laatste pijler is gericht op de CO2-uitstoot van het kantoor en zijn werknemers zelf. Zo is Osborne Clarke voornemens om per 2040 in zowel scope 1, 2 en 3 een net zero-uitstoot te hebben. Om dat te bewerkstelligen worden werknemers onder meer gemotiveerd om zo duurzaam mogelijk te reizen.
“De aandachtsgebieden vormen de kern van onze missie”, sluit het advocatenkantoor af. “Het laat zien wie we zijn als bedrijf én wat we proberen te bereiken. Het laat zien dat zorg dragen voor mens en milieu niet alleen juist is, maar ook fundamenteel voor ons toekomstig succes.”
Het gehele Responsible Business Report van Osborne Clarke is hier te lezen.