Rabobank op vingers getikt vanwege onterechte toegangsbeperkingen betaalinstellingen

15 oktober 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Rabobank heeft toegangsbeperkingen voor betaalinstellingen weggenomen, na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt. De toezichthouder had klachten ontvangen van betaalinstellingen die geen klant konden worden bij de bank, terwijl de PSD2-richtlijn voorschrijft dat zij die toegang wel horen te krijgen.

Betaalinstellingen zorgen ervoor dat winkeliers verschillende betaalmogelijkheden kunnen aanbieden aan consumenten, zowel in de winkel als online. Verder kunnen consumenten via betaalinstellingen geld overmaken naar het buitenland.

Om deze diensten te kunnen verlenen, hebben betaalinstellingen een zakelijke rekening nodig om toegang te krijgen tot het Europese betalingsverkeer. Bij Rabobank kregen sommigen dat echter niet.

Na gesprekken met de ACM heeft de Rabobank zijn toegangsbeleid inmiddels aangepast. Zo zet de bank toegangsaanvragen van betaalinstellingen niet langer ‘on hold’ en worden er geen onnodige financiële eisen en acceptatievoorwaarden, zoals hoge omzetdrempels, gesteld.

Door het opheffen van de beperkingen zouden startups sneller toegang moeten krijgen tot een betaalrekening. Rabobank stipt aan dat het betaalinstellingen die eerder een toegangsaanvraag deden, op de hoogte heeft gesteld van de aanpassingen in zijn beleid.

“Nieuwe betaalinstellingen moeten kunnen toetreden tot de betaalmarkt”, benadrukt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep het belang van de PSD2-richtlijn. “Dat stimuleert concurrentie op de betaalmarkt en dat zorgt voor meer innovatie en keer keuzemogelijkheden voor consumenten en voor winkeliers.”

De ACM wijst er tot slot op dat PSD2 geldt voor alle banken in Nederland.

Reactie Rabobank

In een reactie stipt Rabobank aan dat het opereert in een complex speelveld van verschillende soorten wet- en regelgeving. De bank legt uit dat het in de periode 2022-2023 de processen en richtlijnen voor betaalinstellingen (zogeheten PSP’s) herzag, om deze in lijn te krijgen met de verplichtingen vanuit de Wwft en de Sanctiewet.

“In het geval van PSP’s is het voldoen aan deze verplichtingen complex”, vervolgt de bank. “Banken hebben vanuit de Wwft de plicht om de herkomst en bestemming van geldstromen inzichtelijk te hebben. Transacties die via PSP’s lopen zijn hierop geen uitzondering.”

In de periode die Rabobank nodig had om de passende maatregelen hiervoor te treffen, was het volgens de bank niet mogelijk om een aantal PSP’s als klant te accepteren. De betreffende PSP’s zijn hier destijds door Rabobank over geïnformeerd.

De bank wijst erop dat het begin 2024 zijn beleid heeft aangepast, waardoor het voor PSP’s weer mogelijk was om klant te worden bij Rabobank. “Dit met inachtneming van zowel de verplichtingen vanuit de Wwft, de Sanctiewet als de PSD2.”

“Ook was de ACM van mening dat de voorwaarden die Rabobank stelde aan PSP’s die klant wilde worden, onevenredig waren en daarmee de toetreding van PSP’s tot de markt belemmerden. Rabobank heeft naar aanleiding van de gesprekken met de ACM zijn voorwaarden voor klant worden door PSP’s aangepast in lijn met PSD2”, aldus Rabobank.