Leaders in Finance AML Event Nederland 2024: 'Kwaliteit boven kwantiteit'

21 oktober 2024 Banken.nl 5 min. leestijd

Op 3 oktober vond in Fort Voordorp bij Utrecht alweer de vierde editie plaats van het AML-event, dat inmiddels is uitgegroeid tot een jaarlijkse bijeenkomst van professionals op het gebied van AML, KYC, fraude en fintech-crime. Dat al deze mensen uit de hele keten - zowel privaat als publiek - acte de présence geven, laat zien hoe relevant dit evenement is. “Een zaal vol financial crimefighters”, zoals iemand terecht opmerkte.

Tijdens deze editie stond onder meer de huidige stand van zaken ten aanzien van de strijd tegen witwassen centraal. Samenwerking, kunstmatige intelligentie (AI), data, vertrouwen, moed, talent en kwaliteit waren enkele van de sleutelwoorden en begrippen die regelmatig  door sprekers, panelleden en aanwezigen werden geuit.

Get the budget

Het programma, dat bestond uit een interessante line-up, werd geopend door moderator Irene Rompa, die op een vakkundige manier de verschillende onderdelen aan elkaar praatte. Philippe Vollot (Managing Board Member & Chief Financial Economic Crime bij Rabobank) had de eer om af te trappen met zijn keynote, waarin hij zich sterk maakte voor betere samenwerking, uitwisseling van informatie, communicatie met klanten en het gebruik van het juiste talent door voldoende budget te genereren.

Vollot hamerde erop dat je bij het bestuur moet vechten voor voldoende geld om je mensen te belonen, zodat ze hun werk goed kunnen doen, en zoals hij zei: “Get the budget.” Volgens hem moet de kwaliteit van het werk verbeterd worden en daarbij is beoordeling van het werk van wezenlijk belang, terwijl het niet per se moeilijk hoeft te zijn. “It’s not rocket science.”

Het belang dat Vollot hecht aan het niveau van het werk kwam ook tot uiting bij de Q&A, waarin hij, op de vraag wat hij wilde bereiken tijdens zijn mandaat, stelde zijn werk te willen afmaken met “moving to business as usual with the right people” en daarbij één woord extra benadrukte: “quality, quality!”

Next level

Hierna volgde het banking-panel, dat vooruitblikte op de (nabije) toekomst van het AML-landschap, in het bijzonder met betrekking tot de AMLA, AMLR en Artikel 75.  De panelleden waren het erover eens dat AMLA een grote rol gaat spelen in de strijd tegen witwassen: “AMLA will take us to the next level”, was een van de uitspraken. Een andere belangrijke uitspraak was die van: “quality over quantity.”

Na de koffiepauze was het tijd voor de eerste ‘Ask Me Anything’- sessie, waarin de risico’s en kansen van generatieve AI binnen de wereld van AI werden besproken door Steffie Schwillens (Head of Financial Crime Supervision bij DNB) en Johannes Lont (Senior Manager Financial Crime bij Zanders).

Schwillens vertelde onder meer dat DNB ook AI gebruikt in relatie tot AML en dat mensen goed moeten worden getraind om AI op een juiste manier toe te passen. Dat je daarbij niet bang moet zijn om een fout te maken, was volgens haar logisch. Om haar woorden te gebruiken: “Start experimenting en show guts.”

Trust

De tweede sessie vervolgens ging over de ontwikkelingen rondom screening en monotoring binnen AML. Hier vertelden Robert van Haersma Buma (Lead Business Development Payments bij Rabobank) en Krik Gunning (Co-founder en CEO van Fourthline) dat ‘trust’ (vertrouwen) de belangrijkste ‘asset’ is. Daarnaast werd het belang van data nog eens onderstreept, waarbij Gunning ten slotte een nuttige en algemene tip meegaf: “Gebruik data niet alleen voor de sector, maar voor de hele maatschappij.”

Hierna was het de beurt aan Marnix Enthoven (Senior Inspector System Supervision bij de Autoriteit Persoonsgegevens), die in zijn speech inzicht gaf over privacy en het delen van data binnen AML. Hij maakte meteen wel duidelijk dat AP altijd uitgaat van onschuld. “De meeste klanten zijn geen ‘criminals’’”, aldus Van Enthoven.

In de laatste ‘Ask Me Anything’- sessie door Annee Spijkervet (VP of Financial Services & Tech bij Lepaya) stond het ‘upskillen’ van de AML-professional centraal. Zij benadrukte vooral het belang van ‘soft skills’, zoals communicatie en het geven van feedback. Ook zij zag de voortdurende verandering en evolutie in de rol van AML-professionals door AI en andere snelle ontwikkelingen. “Oefen je vaardigheden en wees klaar om ze toe te passen”, besloot ze haar verhaal.

Jekyll and Hyde

De afsluiter van de dag was er een vanuit een heel andere invalshoek. Jonathan Gilbert (Financial Crime Consultant & Lecturer in Law, University of the West of England) kwam vertellen over zijn afglijden naar de wereld van fraude. Hij deed eerlijk zijn verhaal hoe hij als advocaat langzaamaan steeds verder verwikkeld raakte in duistere zaakjes. Het begon redelijk omschuldig met “turning a blind eye” tot “becoming a bad fraud”, aldus Gilbert.

Uiteindelijk was hij bezig met iets wat hem helemaal in beslag nam en wat hem het zogeheten ‘Jekyll and Hyde-effect’ opleverde, of anders gezegd: een professioneel alter-ego. Wat hij nog het ergst vond, is wat hij kwalificeerde als “collateral damage”. Hij bedoelde hiermee de emotionele en psychische schade aan zijn gezin en zijn collega’s. Daarnaast had het grote impact op de advocatuur in Engeland.

Gilbert werd uiteindelijk gepakt en veroordeeld. In de gevangenis, een tijd van zelfreflectie, rondde hij vervolgens een PhD af. Gilbert kwam vervroegd vrij en is nu lector aan de University of the West of England.

Als laatste spreker van de dag wist hij het massaal gebleven publiek te boeien met het verhaal dat hij op typisch Engelse wijze vertelde met een mix van ernst en humor (“Being a white-collar criminal, you don’t have to be afraid the police will bang on your door, but will politely knock”). Bij de meeste aanwezigen leek het in ieder geval goed over te komen. De moraal van het verhaal moge dan ook duidelijk zijn: “Given the opportunity, in this case just don’t do it!”

Na afloop kon er uiteraard volop genetwerkt en nagepraat worden onder het genot van een heerlijke lunch, een mogelijkheid waar volop gebruik van werd gemaakt.

Het evenement werd mede mogelijk gemaakt door partners de Nederlandse Vereniging van Banken, Deloitte, Fourthline, Brunel, CITO, Lepaya, Zanders en ServiceNow.