In de maandelijkse column 'Inside Perspective' geeft Currence-CEO Daniel van Delft een kijkje achter de schermen bij de transformatie van iDEAL naar Wero. Wat komt er allemaal kijken bij de lancering van Wero, en hoe ziet de internationale samenwerking eruit? Wat kunnen we verwachten? Met deze columnreeks geeft Van Delft iedere maand een Inside Perspective in de ontwikkelingen.
Voor degenen die mij niet kennen, ik ben Daniel van Delft en sinds 2021 CEO van Currence. Als CEO leid ik de ontwikkeling en groei van iDEAL, maar begeleid ik ook het traject waarbij iDEAL in een aantal stappen gecontroleerd wordt opgenomen in EPI.
Waar EPI nu met Wero een prachtig Europees product gaat lanceren, deed iDEAL dat twintig jaar geleden op de Nederlandse markt. Een duik in de krantenkoppen van toen brengt mij onder andere bij dit bericht uit 2005.
Herinnert u het zich nog? We kochten onze spullen nog gewoon in winkels en de mobiele telefoon gebruikten we voornamelijk om mee te bellen. E-commerce stond in de kinderschoenen. Een veilige tijd om iDEAL te lanceren. We konden meegroeien met de online markt en samen met de consument wennen aan deze nieuwe online wereld.
Hoe anders is dat nu. Met Wero betreden we een volwassen ecommerce-markt, waar consumenten en ondernemers een gestroomlijnd proces verwachten. Er is meer concurrentie van andere betaaloplossingen. Tegelijkertijd eist de buitenwereld - en wijzelf ook - de hoogste standaarden als het gaat om privacy, veiligheid, snelheid, toegankelijk en andere factoren die rond online betalingen hangen.
In deze markt een nieuw platform lanceren is een spannende uitdaging. We hebben wat te bewijzen en willen zorgen dat we met Wero direct van toegevoegde waarde zijn in heel Europa. Dat betekent dat we in elk land een bestaande betaaldienst gefaseerd zullen integreren en partijen zich bij ons aan moeten sluiten.
Op technisch vlak een grote klus, maar bij de ontwikkeling van Wero moeten we ook rekening houden met lokale wensen en gebruiken. Want hoe klein Europa soms ook voelt, elk land heeft zijn eigen betaaltaal en mores.
Het is daarom het doel van Currence en van EPI om voor Wero te behouden wat goed werkt in de Nederlandse markt en zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Hoe we dat doen en welke culturele verschillen we tegenkomen, leest u wellicht in een volgende column.