Generatie Z weet de weg naar de bank moeilijk te vinden

07 november 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Ruim een kwart van de Nederlandse jongvolwassen ervaart financiële stress. De helft van hen weet echter niet hoe ze met een expert van hun bank in contact kunnen komen, waardoor ze voor hun financieel advies afhankelijk zijn van ondeskundige informatiebronnen. Dat blijkt uit onderzoek van SNS en de Volksbank.

Hoewel 70% van de 18 tot 24-jarigen behoefte heeft aan financiële informatie, weten ze de weg naar hun bank dus niet te vinden.  Zo lopen jongeren vaak tegen drempels aan: ze twijfelen of een gesprek met een financieel adviseur daadwerkelijk nut heeft, weten niet hoe ze in contact kunnen komen, of hebben het gevoel niet begrepen te worden.

Dit beeld wordt onderschreven door Xiara, lid van de Raad van Toekomst van SNS en net begonnen aan haar eerste baan: “Een bank voelt niet laagdrempelig, eerder formeel en afstandelijk. Ik heb heel erg het gevoel van: ze zien me aankomen.”

“Ik zou graag een gesprek willen met een expert”, vertelt ze. “Maar het voelt alsof ik pas terecht kan als ik veel financiële kennis heb of als concreet bezig ben met stappen, zoals een huis kopen.”

Kwetsbaarheid door ondeskundige informatiebronnen

Uit het onderzoek blijkt ook dat jongvolwassenen veelal informatie over financiële onderwerpen zoeken via ondeskundige informatiebronnen zoals vrienden, sociale media en het internet. Het advies van experts of bankmedewerkers wordt daardoor vaker gemist.

“Dat volwassen Gen Z-ers zijn opgegroeid in een digitale wereld, betekent niet dat ze zich er altijd in kunnen redden”, legt SNS-gedragspsycholoog Florien Cramwinckel uit. “Hun bronnen zijn voornamelijk internet, vrienden, familie en social media, wat hen kwetsbaar maakt voor ongewenste beïnvloeding. Dat kan negatieve financiële gevolgen hebben op korte en lange termijn.”

Levensfase en brede interesse

De behoefte aan financiële begeleiding en advies blijkt sterk afhankelijk van de levensfase. Jongeren hebben bovengemiddelde interesse in advies over belastingaangifte, het kopen van een woning en hun studieschuld.

Oudere generaties hebben juist meer vragen over crypto en veilig bankieren. Slechts 17% van de 18- tot 24-jarigen heeft geen enkele interesse in de financiële onderwerpen die werden voorgelegd, vergeleken met 37% van de 35-plussers.

Daarnaast geeft elke leeftijdsgroep aan de voorkeur te geven aan persoonlijke gesprekken met experts van hun bank, in plaats van online advies of informatie via andere kanalen. Dit blijkt ook bij jongeren: slechts 9% geeft aan geen behoefte te hebben aan een persoonlijk gesprek.