‘Grote gevers zien doneren als maatschappelijke plicht’

24 december 2024 Banken.nl 2 min. leestijd

Vermogende donateurs zien hun giften vooral als een manier om iets terug te geven aan de samenleving. Onderzoek van ABN AMRO MeesPierson biedt een inkijkje in de drijfveren en keuzes van bijna 400 ondervraagde grote gevers.

Grote gevers richten zich vooral op gezondheid, zorg en welzijn, met de nadruk op lokale (39%) en landelijke initiatieven (45%). Jongere donateurs (jonger dan 65 jaar) geven vaker aan natuur- en milieuorganisaties, terwijl ouderen (65+) zich meer richten op kunst, cultuur en onderwijs. Deze verschillen weerspiegelen persoonlijke waarden en maatschappelijke prioriteiten.

“Uit ons onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van de grote gevers filantropie beschouwt als een manier om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Maar liefst 67% voelt zich hiertoe geroepen vanwege hun bevoorrechte positie”, vertelt Frank Aalderinks, Hoofd Filantropie Advies van ABN AMRO.

“Tegelijkertijd zien we dat het voelen van persoonlijke affiniteit met het goede doel een belangrijke drijfveer is. Dat laat zien dat de verbondenheid met maatschappelijke organisaties cruciaal is in het geefdrag van deze grote donateurs.”

Ook in 2024 was de bereidheid om te doneren onder de respondenten onverminderd groot. Zelfs een mogelijke versobering van fiscale voordelen weerhield 57% er niet van om geld te schenken aan goede doelen. Hoewel belastingvoordelen dus niet de belangrijkste reden zijn om te geven, spelen ze wél een rol bij de vraag hoeveel men geeft.

Daarom is het volgens ABN AMRO MeesPierson positief dat het kabinet heeft besloten om de particuliere giftenaftrek vanaf 1 januari 2025 niet in te perken. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat grote gevers bij een fiscale versobering de hoogte van hun geefbedrag waarschijnlijk hadden teruggeschroefd. Zo geeft ruim een derde van de groep die meer dan €5.000 doneert aan dat zij in dat geval minder zou doneren.

De rol van het kabinet

“Uit eerder onderzoek dat wij hebben gedaan, kwam naar voren dat driekwart van alle Nederlanders goede doelen als onmisbaar beschouwt. We zien dat ook de grote gevers in Nederland hier hetzelfde over denken. Bijna acht op de tien van deze donateurs zijn het hiermee eens”, aldus Aalderinks.

“Het lijkt erop dat de samenleving meer dan ooit een beroep doet op deze groep”, concludeert hij. Over filantropie de komende jaren toont hij zich dan ook optimistisch. “Met het in stand houden van de fiscale voordelen voor particuliere gevers kiest het kabinet ervoor om filantropie en maatschappelijke betrokkenheid te stimuleren.”