ABN AMRO MeesPierson opent deuren voor meer klanten

21 mei 2015 Banken.nl 3 min. leestijd

Jos ter Avest, topman van ABN AMRO MeesPierson, heeft bevestigd dat de private bank nieuwe vestigingen zal gaan openen in Nederland en op zoek is naar nieuwe private bankers en beleggingsadviseurs. De bank verruimt haar doelgroep van klanten met een vrij te beleggen vermogen van €1 miljoen naar €500.000 en zet de nieuwe capaciteit in om deze nieuwe groep klanten te bedienen.  

Al 12 jaar op rij de beste private bank van Nederland, heeft ABN AMRO MeesPierson eind Q1 2015 bijna €210 miljard onder haar beheer. De vermogensbeheertak van ABN AMRO heeft daarmee een marktaandeel van 30% in de doelgroep met meer dan €1 miljoen vrij te beleggen vermogen, de ondergrens die de bank tot nu toe aanhield. Maar in een gesprek met Fondsnieuws bevestigt Jos ter Avest, algemeen directeur van ABN AMRO MeesPierson, deze doelgroep te willen verruimen.

Vijf ton
Vanuit een pilotproject is besloten de ondergrens voor private bankingklanten in de toekomst te verlagen. In de pilot zijn meerdere klanten met een vermogen tussen de €500.000 en €1 miljoen toegelaten tot de dienstverlening in regio Utrecht/Gooi. Ter Avest zegt over de pilot: “Uit de proef die we thans doen, blijkt dat deze categorie klanten feitelijk precies dezelfde vraagstukken heeft als 1 miljoen plus-klanten, namelijk pensioen, zorg, vermogensopbouw etc.” Volgens Ter Avest zal MeesPierson daarom vanaf 1 januari een minimumvermogen van €500.000 gaan hanteren.

Met het naar beneden halen van de ondergrens verruimt de Nederlandse marktleider zijn doelgroep aanzienlijk. Doelstelling van de verlaging is om 20% marktaandeel te veroveren op private bankingconcurrenten ING, Rabobank en Van Lanschot, die wel reeds private bankingdiensten aanbieden voor klanten met vermogens boven de €500.000. Volgens Ter Avest gaat het hierbij vooral om een groep jonge professionals uit de zakelijke dienstverlening en medische wereld, die de potentie hebben door te groeien naar het €1 miljoen-plus segment.

Bediening nieuwe klanten
De verruimde doelgroep wordt bediend met het nieuwe bedieningsconcept van de private bank, Private LiveXpert. Private LiveXpert is sinds 1 april beschikbaar en levert in tegenstelling tot traditionele private banking ook informatie buiten kantooruren en maakt adviesgesprekken via een videoverbinding mogelijk.

Omwille van de pilot heeft MeesPierson een private banking contactpunt geopend in een bestaand bankkantoor van ABN AMRO. De komende tijd zal het aantal kantoren waar de nieuwe private bankingdoelgroep terecht kan worden uitgebreid met 5 tot 25 nieuwe kantoren. “Private bankers komen dan vanuit andere filialen naar de klant toe. Dat wordt op prijs gesteld en is drempelverlagend”, stelt Ter Avest.

Tot slot moeten de nieuwe kantoren bemand worden en de nieuwe klanten door nieuw personeel bediend. Ter Avest denkt op korte termijn zo’n 100 extra personeelsleden nodig te hebben, waarvan 50 private bankers en 50 man personeel die klanten kunnen ondersteunen bij het doen van beleggingen en bij andere, meer commerciële activiteiten.