Namu Systems heeft een app ontwikkeld die gebruikers met gebruik van afbeeldingen helpt om zich te herinneren waar zij hun geld aan hebben besteed. Speciaal voor mensen die vaak vergeten waar zij hun geld aan uitgeven, zoals mede-oprichter Thomas Ko.
Thomas Ko is het voormalige hoofd van de wereldwijde mobile banking tak van Citigroup. Toen hij meer dan twee jaar geleden een startup-congres - Finovate - bijwoonde kreeg hij een idee voor een eigen start-up en besloot om ontslag te nemen. Thuis beheert zijn vrouw de financiën en zij moet regelmatig aan hem vragen waar bepaalde betalingen voor waren, maar vaak is hij dat alweer vergeten. “Ik weet niet hoeveel ik uit had gegeven en waarom”, aldus Ko. “Al die betalingen waren een mysterie.”
Namu Systems
Met zijn onderneming, Namu Systems, wil hij dit probleem voor hemzelf en voor anderen uit de wereld helpen. Hij richtte Namu in 2014 op, samen met een Poolse partner Piotr Budzinski, de huidige CEO van het bedrijf. Hun bedrijf heeft een app ontwikkeld die gebruikers aan de reden van betalingen herinnert door middel van afbeeldingen die de aankoop illustreren. Als voorbeeld noemt Ko een foto van een jubileumdiner die bij de betaling verschijnt, in plaats van alleen de omschrijving die de bank aan de betaling toekent. Ook kan de app afbeeldingen en logo’s voor bankproducten en aanbiedingen tonen, of foto’s van het Facebookprofiel van een consument. “Wij kijken naar het verhaal”, aldus Ko, President van Namu. “Banken moeten naar het verhaal achter de transactie kijken."
Betrokkenheid met geld
Steeds meer FinTech bedrijven zoals Namu spelen in op het feit dat mobiel bankieren in de ervaring van consumenten nu vooral een kwestie is van inloggen, doen waarvoor je kwam, en wegwezen. Zij willen de mobiele bankier-ervaring interessanter en aantrekkelijker maken en met hun stroom aan nieuwe apps de aandacht trekken van de jongere generatie. Een bekend voorbeeld is Digit, die geldtransacties automatiseert op basis van wat iemand zich kan veroorloven om zo van sparen een gewoonte te maken.
Gebruik van afbeelding
Het gebruik van afbeeldingen in mobiel bankieren apps is niet bepaald schaars. Een aantal Nederlandse banken biedt de mogelijkheid om een afbeelding toe te voegen aan betalingen en/of rekeningnummers. Een ander voorbeeld is Chase, die de homepage van gebruikers aanpast aan de locatie van de gebruiker. Een gebruiker in New York ziet bijvoorbeeld Brooklyn Bridge, terwijl een gebruiker in Los Angeles de Santa Monica Pier ziet.
Bankieren met gevoel
De oprichters van Namu, dat kantoren heeft in New Jersey en Polen en de ambitie heeft wereldwijd te opereren, vinden dat zij inspelen op dat wat bankiers tot nu toe negeren: de emotionele kant van digitale banktransacties. “Banken hebben grote hoeveelheden data, maar benutten deze niet op creatieve wijze”, aldus CEO Budzinski. Met afbeeldingen zet Namu Systems een eerste stap om deze emotionele kant van betalen in het voordeel van banken te gebruiken, maar andere financiële experts geloven dat het nut van afbeeldingen beperkt is als het om bankieren gaat.
“Het gaat niet op het mooie plaatje”, aldus Mark Schwanhausser, Director van Omnichannel of Financial Services bij Javelin Strategy & Research. “Het gaat er om gebruikers een gevoel van nut en bewustzijn te geven, terwijl het daarnaast eenvoudig is om te doen wat zij moeten doen.” Maar visuele aspecten kunnen daar wel bij helpen. Hij noemt als voorbeeld een kleurschaal om te laten zien wanneer een klant in de gevarenzone komt om zo mensen te helpen hun geld slimmer te monitoren en te beheren.
Namu zegt in gesprek te zijn met meerdere banken om pilots op te zetten met de nieuwe app. De tijd zal uitwijzen of de app een succes zal worden.