Inschrijving ASN Bank Wereldprijs 2015 geopend

05 augustus 2015 Banken.nl 4 min. leestijd

ASN Bank en Voor de Wereld van Morgen organiseren de komende maanden voor de achtste keer de ASN Bank Wereldprijs*. De competitie, waarin ondernemers ideeën aanleveren om de wereld te verbeteren, bestaat dit jaar uit vijf verschillende thema’s, met als nieuwste thema zorg en welzijn. Deelnemers maken onder meer kans op een geldprijs van €5.000 tot €20.000. De inschrijving is inmiddels geopend en sluit op 15 september.

Het is algemeen bekend dat ASN Bank niet alleen een bank is om als particulier of bedrijf bij te sparen, betalen of te beleggen. ASN Bank is vooral een bank met een duurzame missie. ASN Bank besteedt veel aandacht aan de effecten op het klimaat en de natuur evenals aan de sociale effecten van de investeringen die zij doet. Ook maakt de bank zich hard voor mensen die een slim idee hebben voor de verbetering van onze wereld. Een van de manieren waarop de bank dit doet is via de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs.

ASN Bank Wereldprijs 2015
ASN Bank Wereldprijs 2015 is de achtste editie die de bank samen met haar platform Voor de Wereld van Morgen (VDWVM) organiseert van zijn jaarlijkse wereldverbeteringscompetitie. De inschrijving voor de competitie, die bedoeld is voor mensen die een idee hebben om de wereld te verbeteren, is geopend. “Dat kan een idee op kleine schaal zijn. Het hoeft niet groots en meeslepend te zijn, als je maar op een of andere manier impact hebt. En houd het praktisch en zo simpel mogelijk. De beste ideeën zijn vaak de simpelste”, aldus Irene de Jong, adviseur Duurzaamheidsbeleid & -Onderzoek bij ASN Bank.

Aspirant wereldverbeteraars kunnen zich inschrijven tot en met 15 september op de site van VDWVM en kunnen kiezen uit vijf verschillende duurzaamheidsthema’s: ‘duurzame energie, natuur en milieu’, ‘eerlijke handel, eerlijke mode en eerlijke voeding’, ‘kinderrechten en onderwijs’, ‘veiligheid en sociale cohesie’ en, nieuw dit jaar, ‘zorg & welzijn’.

Voor ieder thema worden tien inzendingen geselecteerd, die op 28 september bekend worden gemaakt. De projecten worden beoordeeld in hoeverre ze aansluiten op de duurzaamheidscriteria van ASN Bank door De Jong en haar collega-adviseur Charlotte Scheltus. “Natuurlijk kijken we of een project in het thema past en hoe lang de organisatie al bestaat. Maar Charlotte en ik letten vooral op duurzaamheid. Bevordert het project mensenrechten? Draagt het bij een aan een beter klimaat of meer biodiversiteit? Bij mode-initiatieven kijken we bijvoorbeeld of de werkers in de keten een eerlijk loon ontvangen. Als een project biomassa gebruikt als duurzame energie, dan letten we extra goed op vanwege de vele risico’s waar dat mee gepaard gaat”, aldus De Jong.

Competitietraject
Nadat er een selectie per thema is gemaakt gaan de deelnemers aan de slag met het ontwikkelen van een projectplan, waarbij zij worden begeleid via een trainingsdag en schrijfhulp vanuit ASN en VDWVM. Op basis van de ingediende projectplannen gaan vijf van de tien deelnemers per thema door naar de daaropvolgende pitchronde voor de jury. Hier vallen opnieuw twee projecten af en gaan drie door naar de podiumronde, waarbij de deelnemers hun ideeën moeten presenteren voor een groot publiek tijdens MorgenVandaag, het publieksevenement van de ASN Bank.

Na een laatste gespreksronde gaan twee projecten per thema door naar de finale. Tussen 9 en 19 november kan het publiek stemmen op hun favoriete idee, en het project met de meeste stemmen ontvangt de publieksprijs van €5.000. Op 19 november vindt La Grande Finale plaats waar de jury over de vijf themawinnaars €40.000 verdeelt. Iedere themawinnaar ontvangt minimaal €5.000 en maximaal €20.000 om zijn of haar idee een vliegende start te geven.

Een van de winnaars van 2014, Mariah Mansvelt Beck van biologische tamponproducent Yoni, zegt over de wedstrijd: “De begeleiding was van grote waarde. We kregen toegang tot een netwerk van experts en konden vragen stellen over zaken als pr en financiën.” Deelname aan de wedstrijd is dus ook van toegevoegde waarde voor deelnemers die niet winnen. Yoni ontving als winnaar naast de waardevolle begeleiding ook een geldprijs van €10.000: “Met de geldprijs konden we een website en webwinkel lanceren.”

* Voor de algemene voorwaarden van de ASN Bank Wereldprijs zie: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/algemene-voorwaarden-asn-bank-wereldprijs-2015