De klantbehoefte verandert steeds meer van fysieke dienstverlening naar online/digitale dienstverlening. Banken spelen hier op in, herijken hun dienstverleningsmodel en maken gerichte keuzes tussen investeren in online en offline dienstverlening voor hun klanten.
Banken bewegen mee met de klant naar online
Banken zien in de markt een sterke beweging van offline naar online. In plaats van de traditionele, fysieke en in het straatbeeld zichtbare bankkanalen als kantoren en geldautomaten gebruiken klanten vaker online alternatieven die dezelfde dienst kunnen leveren.
Rabobank gaf onlangs aan bijna de helft van haar kantoren te sluiten en voor een groot gedeelte van de dienstverlening over te stappen op online, omdat dat ook de nieuwe beweging en wens van de klant is. Consumenten regelen meer bankzaken via internet en mobiele applicaties is de conclusie van de Rabobank. Ook Jan Hommen, topman van ING, gaf dit onlangs als voornaamste reden van de laatst aangekondigde ontslagronde bij z'n bank.
Bankkantoren en geldautomaten verdwijnen uit straatbeeld
Het aantal bankkantoren neemt flink af. Verwacht wordt dat die daling fors doorzet de komende jaren en 30% van de huidige kantoren er over 5 jaar niet meer zullen zijn.
Ook het aantal geldautomaten in ons land neemt drastisch af. Klanten doen steeds meer online en giraal. Het aantal handelingen met contant geld neemt af. Vooral in kleine dorpen verdwijnen de geldautomaten steeds meer. Het aantal geldautomaten staat nu op 7569 dat is een daling van 13% sinds 2008 Dit blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank en ligt in lijn met de opkomst van brede online betaalmogelijkheden.