Er is nog veel ruimte voor Baker Tilly Berk, BDO, Grant Thornton en Mazars om de kwaliteit van hun dienstverlening te verbeteren. Dit concludeert de AFM in het rapport ‘Kwaliteit accountantscontrole en stelsel van kwaliteitsbeheersing en -bewaking bij negen OOB-vergunninghouders’. In een reactie laten de accountants- en adviesbureaus weten dat ze “niet gelukkig” zijn met de hoofdbevinding. Wel hebben de adviesbureaus direct na bekendmaking van het onderzoek “uitgebreide verbeterplannen opgesteld en ingevoerd”.
Het AFM onderzoek vond plaats tussen juli 2011 en december 2012. De vier kantoren hebben hun volledige medewerking verleend.
Kwaliteit accountantscontrole
Op de bevinding dat de kwaliteit van de accountancy dienstverlening beter kan zeggen de adviesbureaus: “Wij onderkennen dat onze publieke verantwoordelijkheid de hoeksteen is van ons functioneren. Deze functie kunnen wij alleen blijven vervullen als we kwalitatief goede en voor het publiek belang relevante accountantscontroles uitvoeren”. Het is een belangrijk signaal aan onze organisaties dat de kwaliteit van onze controlewerkzaamheden verder versterkt moet worden en dat iedereen – besturen, partners en medewerkers – daar een bijdrage aan moet leveren. Wij zijn ons bewust dat er maatregelen genomen moeten worden”.
Verbeterplannen
Inmiddels hebben de accountancykantoren in overleg met de AFM verbeterplannen opgesteld, waaronder:
- De verdere concentratie van werkzaamheden bij gespecialiseerde accountants en doorselectie op kwaliteit;
- Versterken van de interne rol van de ‘bureaus vaktechniek’ en het vergroten van het aantal consultatiemomenten;
- Aanscherping van de interne kwaliteit toetsingen;
- Trainingen op specifieke gebieden;
- Versterken en verduidelijken van de driehoek Bestuur, Compliance en Vaktechniek.