Over precies één jaar wordt de SEPA* ingevoerd. In navolging van o.a. BearingPoint, Capgemini, CGI, Clear2Pay en KPMG waarschuwt nu ook PwC bedrijven en instellingen voor onderschatting van de impact van de nieuwe betaalstandaard. Uit recent onderzoek van het adviesbureau blijkt dat 55% van alle organisaties een ‘groot risico’ de deadline van 1 februari 2014 niet te halen.
Het onderzoek van PwC is gebaseerd op feedback van 300 treasury- en ICT-specialisten.
Nog veel werk voor de boeg
Organisaties moeten nog een hoop werk verzetten willen ze in 2014 ‘SEPA-proof’ zijn. Zo moet 22% überhaupt nog voorbereidingswerkzaamheden in kaart brengen en plannen. Bij de overige organisaties is de scope van werkzaamheden onvolledig. Minder dan 30% valideert correctheid van stamgegevens als onderdeel van hun voorbereiding op SEPA. Minder dan 20% betrekt hun HR-, juridische- en verkoopafdeling bij het project. Ook werken veel organisaties heel dicht tegen de deadline aan, waardoor zij bij de minste of geringste vertraging risico lopen niet op 1 februari 2014 tijd klaar te zijn.
“De combinatie van al deze bevindingen samen doen ons concluderen dat 55% van alle organisaties een groot risico loopt de deadline uiteindelijk niet te halen”, zegt Bas Rebel, Senior Director bij PwC. “Dit is niet alleen slecht nieuws voor die bedrijven, maar ook voor hun handelsrelaties en de betaalindustrie. Zonder extra inspanningen ontstaat er begin volgend jaar een stuwmeer aan niet te verwerken betalingstransacties, omdat ze simpelweg niet langer verwerkt kunnen worden. De begunstigde zal langer op zijn geld moet wachten terwijl de opdrachtgever en de banken extra handwerk moeten verrichten”.
Overige berichten op het gebied van SEPA:
- Ook BearingPoint lanceert een SEPA readiness tool
- Logica lanceert gratis SEPA Awareness Scan
- Logica: Bedrijven nog onzeker over impact van SEPA
- Clear2Pay: SEPA grootste projecten van banken
* Over SEPA
In februari 2014 wordt de Single Euro Payments Area (SEPA) ingevoerd. SEPA heeft tot doel om alle eurobetalingen te standaardiseren, zodat er geen verschil meer is tussen een binnenlandse betaling en een eurobetaling van of naar andere Europese landen. Het gevolg voor bedrijven is groot: zo gaat de verwerking van standaard binnenlands betalingsverkeer ingrijpend veranderen en moeten firma’s diverse aanpassingen doorvoeren in hun processen en systemen.