Ook BearingPoint lanceert een SEPA readiness tool

11 september 2012 Banken.nl 4 min. leestijd
Profiel

Het bedrijfsleven bereidt zich onvoldoende voor op SEPA en de overstap naar IBAN, het nieuwe internationale bankrekeningnummer. Deze waarschuwing is in de afgelopen maanden meerdere malen afgegeven door instellingen (bijv. DNB) en adviesbureaus (bijv. BearingPoint, Capgemini, Clear2Pay, Logica, enz). Om bedrijven te helpen met de transitie naar SEPA heeft consultancykantoor BearingPoint de 'SEPA Accelerator©' gelanceerd – een tool die in enkele dagen inzicht geeft in de ‘readiness’ voor SEPA. Daarnaast geeft de SEPA tool ook een overzicht van kansen, prioriteiten en vervolgstappen.

SEPA biedt mega-omzetkansen voor consultants
Onderzoek van Clear2Pay heeft aangetoond dat SEPA-gerelateerde projecten in de komende twee jaar de grootste projecten zullen worden binnen de bankensector. Om de transitie naar SEPA succesvol te laten verlopen huren banken op grote schaal consultants in om te ondersteunen bij de benodigde proces- en ICT veranderingen en change management. Verschillende adviesbureaus proberen in te spelen op de gigantische markt door SEPA ‘awareness’ en ‘readiness’ tools te ontwikkelen. Een overzicht van twee initiatieven:

BearingPoint: SEPA Accelerator en CoE
Management en technologie adviesbureau BearingPoint heeft naast de lancering van de SEPA Accelerator© ook een ‘SEPA Center of Excellence’ (CoE) opgericht. Consultants van verschillende BearingPoint kantoren in Europa hebben hun “kennis, kunde, ervaringen en regelingen” gebundeld in de CoE. Vanuit het Nederlandse kantoor zijn Ingmar Pul en Dennis Valkenburg verantwoordelijk voor de dienstverlening richting bedrijven.

Logica: SEPA Awareness Scan
Begin augustus lanceerde Logica de SEPA Awareness Scan, een gratis tool die op basis van een vragenlijst een overzicht genereert van “de belangrijkste aandachtpunten bij de migratie naar SEPA”.

Overige adviesbureaus
Naast BearingPoint en Logica hebben o.a. ook de Big4 kantoren, Accenture en Capgemini een praktijk gericht op SEPA implementaties. Boutique firma’s die zich specialiseren in SEPA zijn o.a. Double Effect, Innopay en Enigma Payments Consulting.

Zie ook de berichten:
- Logica: Bedrijven nog onzeker over impact van SEPA (mei 2012) 
- Clear2Pay: SEPA grootste projecten van banken (juli 2012)

Over SEPA
Op 1 februari 2014 is SEPA (Single Euro Payments Area) ook voor binnenlandse betalingen een feit. Dit betekent dat het voor bedrijven (en particulieren) dan niet meer mogelijk is om betalingen voor geleverde en ontvangen diensten en services te doen zoals het huidige proces (via de 'overschrijving' en 'incasso'). Naast banken heeft de verandering ook verstrekkende gevolgen voor bedrijven, waaronder op het gebied van financiële processen, ICT systemen en samenwerking met leveranciers.

Impact op organisaties
De invoering van SEPA heeft grofweg vier aspecten:

1. Conversie naar IBAN: banken zullen zelf ten aanzien van hun debiteuren- en crediteurenbeheer zorg moeten dragen voor het converteren van de bestaande bankrekeningnummers naar het voor Nederland 18 karakters tellende IBAN-nummer. Dit betekent een aanpassing aan alle processen en systemen waar het bankrekeningnummer een rol speelt.
2. Standaardisatie van betaalvormen: Om ervoor te zorgen dat betaalstromen gewaarborgd blijven, moeten banken een migratie doorvoeren naar de nieuwe SEPA producten: Credit Transfer en Direct Debit. Dit betekent voor bedrijven dat de gehele betaalketen naar deze nieuwe standaarden en afspraken moeten worden getransformeerd, zowel binnen de organisatie als ook naar externe partijen.
3. Nieuwe vereisten aan betalingsproces: Met de invoering van SEPA worden nieuwe vereisten gesteld omtrent het vooraf informeren bij incasso en het op orde hebben van de machtigingenadministratie.
4. Extra mogelijkheden voor efficiency: Met de standaardisatie van de producten in alle SEPA-landen krijgen banken de mogelijkheden om hun treasury en cash management te versimpelen en daarmee hun ‘running kosten’ te verlagen. Verbeterde informatie rondom de betaling maakt het bovendien mogelijk om processen verder te automatiseren.