Clear2Pay: SEPA grootste projecten van banken

26 juli 2012 Banken.nl

96% van de bankiers is tevreden met het feit dat de implementatie datum van SEPA concreet is vastgesteld (1 februari 2014). Doordat de mijlpaal nu definitief is, krijgt SEPA steeds meer aandacht op top-niveau binnen banken. Ruim 75% van de bankiers geeft dan ook aan dat ze verwachten dat SEPA projecten in omvang, na potentiële fusies en overnames, de grootste projecten zullen vertegen-woordigen van de projectenportefeuille van banken. Dat blijkt uit het rapport ‘SEPA Migration End Date Survey’ van payments specialist Clear2Pay.

Het onderzoek van Clear2Pay vond plaats in april 2012 onder 107 bankiers uit 27 landen.

Meer investering nodig
Voor het bereiken van de SEPA migratie einddatum verwacht meer dan 60% van respondenten dat nog meer resources en/of moet worden ingezet. Vooral op het gebied van SEPA testen verwacht 97% een grote vraag, waarbij een iets lager percentage aangeeft hieraan niet volledig te kunnen voldoen met hun interne teams.

Clear2Pay - Sepa Survey (1)

Download het het rapport ‘SEPA Migration End Date Survey’.

Kosten en baten onduidelijk
Opmerkelijk is dat 70% van de bankiers vindt dat de kosten en baten van SEPA na het verstrijken van de einddatum onduidelijk zijn. Ondanks de duidelijke doelstelling richting de consument (‘goedkopere en snellere transacties’) hebben banken geen eenduidig beeld en onvoldoende inzicht in de benefits-case.

Clear2Pay - Sepa Survey (2)

Ainsley Ward, Manager van Management Consulting bij Clear2Pay concludeert: “Dit onderzoek heeft een aantal aannames en anecdotes bevestigd en met name ook een aantal nieuwe en interessante ideeën aan het licht gebracht. Het is duidelijk dat de focus onder druk van de langverwachte en gewenste einddatum verschoven is van de operationele infrastructuur naar een meer klantgedreven optiek. Banken zijn overduidelijk op zoek naar manieren om hun betalingsverkeersvolumes te beschermen tegen zowel een aanbod uit non-bank omgevingen als tegen concurrenten die SEPA zien als een strategische mogelijkheid om zich te onderscheiden richting de corporate klant met een actieve en innovatieve groeistrategie. De minder avontuurlijke banken wachten nog even af en geven aan hun toekomst en positie in het betalingsverkeer te heroverwegen na het verstrijken van de einddatum.”

Meer over Clear2Pay