Vanaf 1 december is het mogelijk om klant te worden bij ABN AMRO via een smartphone. Om de nieuwe klant te kunnen registreren vraagt de bank om een foto van het identiteitsbewijs, een portretfoto – of ‘selfie’ – en een iDEAL betaling van €0,01. Met deze stap is ABN AMRO de eerste Nederlandse grootbank waar het mogelijk is om klant te worden via een selfie.
Naar verwachting zal in de komende jaren mobiel bankieren een enorme vlucht gaan nemen. Niet alleen kan men met Mobiel Bankieren apps steeds meer bankzaken regelen, ook is betalen met de smartphone in opkomst. Eerder dit jaar startte ABN AMRO samen met MasterCard een test met het betalen via selfie. Maar dat is tegenwoordig niet meer de enige manier waarop consumenten een portretfoto, of zogenaamde ‘selfie’, kunnen gebruiken bij ABN AMRO.
Klant worden met een selfie
Vanaf 1 december is het mogelijk om volledig via een smartphone klant te worden bij ABN AMRO. De enige benodigdheden zijn een foto van het identiteitsbewijs, een selfie, en een betaling van €0,01 via iDEAL. De methode werd de afgelopen periode uitvoerig getest in het Usability Lab van de bank in samenwerking met klanten. Ook voerde ABN AMRO een pilot uit in zes van zijn Nederlandse kantoren.
Frans Woelders, algemeen directeur van ABN AMRO Retail Banking vertelt: “We zien het gebruik van de mobiel onder onze klanten met de dag toenemen. Daarom bieden wij nu ook de mogelijkheid om met je mobiel klant te worden. Klant worden via de mobiel is snel en efficiënt. De klant hoeft hiervoor niet meer naar kantoor.” Hij laat weten dat ABN AMRO zal blijven investeren in ‘innovatieve manieren’ voor het sneller en beter bedienen van klanten. Een recent voorbeeld is de uitbreiding van de Mobiel Bankieren App – die inmiddels zo’n 57 miljoen keer gebruikt wordt per maand – die in september 2015 werd doorgevoerd. In de app zijn sindsdien ook de creditcardgegevens opvraagbaar.