Aantal functies mobiel bankieren apps fors toegenomen
Nederlandse banken hebben flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van hun mobiel bankieren apps. Niet eerder groeide het aantal opties in de mobiel bankieren apps zo hard als het afgelopen halfjaar. Gemiddeld is over de gehele linie het aantal functies met 73% toegenomen. Dit blijkt uit de derde editie van de ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ van Banken.nl. ABN AMRO komt als beste uit de bus, terwijl Knab en Rabobank de meeste vooruitgang hebben geboekt. Stembediening en betalen via Facebook en SMS blijken de grootste innovaties.
1 op de 4 gebruikt mobiel bankieren
Nederland kent de meest ontwikkelde mobiel bankieren markt van Europa*. Uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat een kwart van de bevolking gebruik maakt van mobiel bankieren op smartphone en/of tablet. Dit komt overeen met de cijfers over het aantal unieke gebruikers van de apps. Zo heeft de mobiel bankieren app van Rabobank in totaal 2 miljoen en de app van ING 1,9 miljoen unieke gebruikers.
Mobiel bankieren apps kunnen steeds meer
Het digitaliseren van de dienstverlening in het algemeen en mobiel bankieren in het bijzonder behoren tot de belangrijkste prioriteiten van banken. Onderzoek van Banken.nl toont aan dat banken daad bij het woord voegen: in het afgelopen halfjaar is het aantal in-app functies over de hele linie wederom fors toegenomen, met 73%. In het jaar daarvoor steeg het aantal app mogelijkheden al met 66%. De verwachting is dat deze trend zich verder doorzet, ook in de komende maanden hebben banken al aangekondigd de functionaliteiten van mobiel bankieren verder uit te breiden.
Voor een totaal overzicht van alle functionaliteiten per mobiel bankieren app klik hier.
ABN AMRO biedt de meeste functies, Knab en Rabo boeken meeste vooruitgang
Voor de derde keer op rij beschikt ABN AMRO over de meest uitgebreide app. De app biedt gebruikers 57 functionaliteiten, 16 meer dan Rabobank en 17 meer dan SNS Bank. De apps van Rabobank en Knab hebben in de onderzochte periode de grootste sprong voorwaarts gemaakt. Rabobank heeft het aantal functies in haar app meer dan verdubbeld en stijgt van de zesde naar de tweede plaats in de ranking. Knab heeft met 125% relatief de meeste functies toegevoegd. Kijkend naar klantbeoordelingen in de Appstore blijven Triodos Bank en Rabobank achter bij de andere banken.
Innovaties
Naast dat de apps over de gehele linie zijn uitgebreid blijkt dat een aantal banken een paar grote innovaties hebben doorgevoerd. Goede voorbeelden hiervan zijn het betalen via Facebook en SMS en de lancering van stembediening. In september introduceerde ING als eerste Europese bank handsfree bankieren, door stembediening toe te voegen aan de mobiel bankieren app als alternatieve toepassing voor de touchscreen op een smartphone. Vanaf oktober kunnen klanten van Knab geld overmaken met behulp van Facebook of een mobiel telefoonnummer.
Veiligheid en stabiliteit aandachtspunten
Het is belangrijk dat zowel banken als consumenten het evenwicht tussen gebruikersgemak en veiligheid goed blijven bewaken. Dit geldt eens te meer wanneer de functionaliteit van mobiel bankieren verder wordt uitgebreid, aldus DNB. Uit onderzoek van DNB blijkt dat ruim 65% van de respondenten bankieren via de mobiele app voldoende veilig tot zeer veilig vindt.
Een belangrijk verbeterpunt blijft de stabiliteit van de systemen die de betalingen verwerken en de systemen waarop de apps draaien. Het komt nog regelmatig voor dat de huidige systemen leiden tot storingen waardoor de apps niet gebruikt kunnen worden.
Over het onderzoek
De ‘Mobiel Bankieren App Vergelijking’ is een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Banken.nl waarbij de mobiel bankieren apps van Nederlandse banken zijn beoordeeld aan de hand van 76 functionele criteria. Onder meer gebieden als betalingsmogelijkheden, zoekopties, communicatie, klantbeoordelingen en mogelijkheden tot personalisatie zijn uitgebreid onder de loep genomen. Alle Nederlandse banken die beschikken over een mobiel bankieren app hebben meegewerkt aan het onderzoek.
* ING International Survey - Mobile Banking, Social Media and Financial Behaviour - May 2014