Interview met Daan Dijkhuizen, Managing Director Topicus

05 april 2016 Banken.nl 8 min. leestijd

In een interview met Banken.nl vertelt Daan Dijkhuizen - Managing Director bij Topicus Finance - over de footprint die Topicus wil achterlaten in de financiële sector, hun nieuwe innovaties en de wijze waarop deze tot stand komen. Ook gaat hij in op de cultuur binnen Topicus en de wijze waarop Topicus zorgt dat flexibiliteit en snelheid niet ten onder gaan in de toenemende complexiteit van een snel groeiend bedrijf.

Kun je iets vertellen over jezelf en jouw rol als Managing Director van Topicus divisie Finance?
De driehoek geld, vertrouwen en technologie fascineert mij. Daarom ben ik in 2000 mijn loopbaan begonnen als business architect bij Utopics, een spin-off start-up van de Universiteit Twente. Via Utopics ben ik in contact gekomen met ING, om precies te zijn het effecten- en kapitaalmarktbedrijf van ING. Hier ben ik in 2003 gestart, om me in de tien daarop volgende jaren volledig te kunnen ontwikkelen als process architect, programma manager, directeur IT Beleggen en change executive Mortgages. In de laatste rollen heb ik meegewerkt aan de end-to-end vernieuwing van de effectenpropositie en de vernieuwing van ING's hypotheekbedrijf. Super-complexe puzzels zowel technologisch, organisatorisch als commercieel en extreem rewarding.

Drie jaar geleden werd ik door Topicus benaderd te helpen bij de doorontwikkeling en groei van het bedrijf. Een prachtonderneming met Twentse roots. Bij Topicus ben ik verantwoordelijk voor de bediening en de vernieuwing van de financiële sector. Vrijwel alle tier-1 en tier-2 banken, verzekeraars en pensioenfondsen in Nederland zijn klant van ons: wij leveren financiële technologie voor hypotheken, zakelijk krediet, beleggen en pensioen. Domeinen die heel actueel zijn, maatschappelijk relevant en onderhevig aan de sociaal-technologische disrupties. 

Topicus wil een footprint achterlaten in de financiële sector. Wat is deze footprint en op welke wijze willen jullie dit bereiken?
Net als de wereld van energie, media, telecom en reizen kent nu ook de financiële wereld haar sociaal-technologische disrupties. De traditionele rolverdeling wordt doorbroken, de kaarten opnieuw geschud. Het bolwerk, met al zijn regulering en toezicht, is niet langer onaantastbaar. En dus zoeken de bestaande organisaties naar nieuwe relevantie, naar die nieuwe rol om te overleven bij de gratie van het grote publiek. Willen zij grip houden op de klant dan moeten zij werken aan echt vertrouwen. Vertrouwen dat staat of valt met de relaties die men weet te herstellen, op te bouwen en te verdiepen. Relaties die uitgaan van wat de ander écht zoekt. Relaties die proactief zijn. Relaties waarin de regie en de macht verantwoord verschuift naar de consument en de ondernemer.

Deze democratisering vraagt om een ware digitale transformatie. Een digitalisering die begrijpt wat mensen beweegt en belemmert. Met technologie die om weet te gaan met aan de ene kant het kille, onvertrouwde van technologie en aan de andere kant de weldadige warmte van een menselijke vertrouwensrelatie. Topicus loopt voorop in deze socio-digitalisering, past de vernieuwingen als eerste toe, leert hiervan en vormt zo een veilige hefboom voor de bestaande organisaties om verantwoord de nieuwe verhoudingen in hun voordeel te verschuiven.

In 2020 wil Topicus in de Benelux, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten de brand-of-choice zijn. Impact hebben op meer dan 20 miljoen ondernemingen en klanten, ervoor zorgen dat zij invloed hebben en houden op hun eigen bestaan.

De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe zorg je ervoor dat Topicus voorop blijft lopen met software-oplossingen?
Het technologisch voorop lopen organiseren wij op twee manieren. Ten eerste door op continue basis experimentele toepassingen te bedenken en te maken met de nieuwste technologie. Dit doen wij via de lean start-up methode: een talentvolle medewerker met een goed idee en zicht op de realisatie van business (dit laatste niet te streng uiteraard) krijgt de middelen en het mandaat om 100 dagen te bewijzen dat dit idee werkt. Wij streven naar validatie van nieuwe technologie en concepten op de kortst mogelijke termijn. Dat kan door het vinden van een klant of aanvullende dienst. Maar ook door het toetsen van de concepten via sociale media, zonder dat er direct sprake is van een betalende klant. Ten aanzien van analytics en machine learning hebben wij bijvoorbeeld recentelijk wonenmetwater.nl gelanceerd. Hiermee kunnen huizenkopers gratis vaststellen wat het risico is op funderingsproblemen bij hun aan te kopen woning. Een ander sprekend fintech-voorbeeld is de lancering van Jungo, de eerste people-to-people hypotheek in continentaal Europa. De innovatie, of zelfs disruptie, is dus niet alleen technologisch van aard maar ook sociaal.

De tweede manier om voorop te lopen is het continue on-boarden van de grootste tech-talenten van Nederland. Wij zijn inmiddels met 600 millennials (gemiddelde leeftijd: 31 jaar), van wie er 420 engineer zijn. 

Topicus lanceert regelmatig nieuwe dienstverleningsconcepten. Welke innovaties kunnen we op korte termijn verwachten?
Met Jungo naderen wij nu de marktintroductie. In de beta-versie hebben wij veel ervaring opgedaan in een gecontroleerde setting. De vergunningen en rulings komen binnen en het Jungo-platform is 100% ready. Indrukwekkend om te zien hoe onze engineers het leenplatform en investeringsplatform hebben geïntegreerd en hoe zij via App en portal het product, de people-to-people hypotheek, simpel en volledig transparant hebben gemaakt.

Het meest recente concept luistert naar de naam Fyndoo.com. Dit platform is door onze business lending techies gerealiseerd. Het is een aggregatie platform in optima forma en verzorgt de match-making van investeerders en ondernemers. Voor financieringen van 10 tienduizend tot 40 miljoen euro. De distributie- en fundingspartijen sluiten zich momenteel in rap tempo aan.

Kun je iets vertellen over hoe jullie tot deze concepten komen? Op welke wijze experimenteren jullie met deze concepten?
De ideeën komen uit de organisatie. De drijfveren van onze medewerkers zijn vaak persoonlijke frustratie of ‘dat moet toch anders kunnen’. Om vorm te geven aan deze ideeën zijn de innovatiedagen in het leven geroepen, medewerkers krijgen 24 uur de tijd om een idee/concept uit te werken. Aan het einde van de 24 uur houdt iedere groep een pitch met zijn/haar idee, de winnaars van deze dag krijgen tijd om het idee/concept verder uit te werken.

Natuurlijk worden we ook geïnspireerd door onze partners, algemene markttrends en kansen die ontstaan door verandering in de wetgeving. 

Een kwart van de banken wordt belemmerd door legacy systemen. In hoeverre worden jullie belemmerd door complexe verouderde legacy systemen bij jullie klanten? Hoe voorkomen jullie dat jullie eigen systeemlandschap niet verouderd? 
Wij voorkomen dit door scherpe keuzes te maken in de architectuur. Concreet betekent dit dat wij onze administratiecomponenten, de points-of-truth, strikt gescheiden houden van de toplaag waarin lekker en veilig geëxperimenteerd kan worden met de nieuwste technologie in customer journeys verdeeld over apps, watches, glasses en portalen. Via een tussenliggend schakelbord worden procesintegriteit, data-integriteit en veilige openheid gegarandeerd. Een succesvolle architectuur, met een mininum aan historische last en een maximum aan innovatie. 

Bij Topicus werken zo’n 600 medewerkers in zelfsturende scrumteams aan de doorontwikkeling van producten. Hoe zorgen jullie ervoor dat de flexibiliteit en snelheid van deze teams niet ten onder gaat in de toenemende complexiteit van een snel groeiend bedrijf als Topicus? En op welke wijze hebben jullie de afstemming en coördinatie tussen teams georganiseerd?
Dit is een uitdaging. Feit is dat de ‘kloksnelheden’ van de teams van elkaar verschillen. Teams die zich hoofdzakelijk bezighouden met de administratiecomponenten, de points-of-truth, zijn eerder gericht op continuïteit, consistentie en compliance. Snelheid is hier ondergeschikt en voorspelbaarheid doorslaggevend. De teams die zich bezighouden met de ontwikkeling van de nieuwe businessmodellen en customer journeys kennen een kortcyclisch proces waar met hoge snelheid wordt geïnnoveerd. Beide modellen hebben hun eigen charme en kicks. Bij Topicus blijken wij goed in staat deze twee ‘kloksnelheden’ met elkaar te synchroniseren op de momenten dat het moet. Het aardige is dat teamleden kunnen wisselen van teams. Sterker nog: hier wordt actief op gestuurd.

Voor het ontwikkelen van nieuwe software-oplossingen heb je het juiste talent nodig. Wat is volgens jou het juiste talent? In hoeverre lukt het jullie om dit talent aan te trekken?
Het juiste talent bestaat niet. Wij zijn op zoek naar een pluriforme samenstelling van onze teams met als kernwaarden eigenwijsheid, anders denken, zorgzaamheid, bereidheid tot delen en executiekracht. Vanzelfsprekend is technologie het base camp van waaruit wij op reis gaan in onderzoek en ontwikkeling van onze diensten. Ondanks de continue schaarste aan talent lukt het Topicus wonderwel om de groei autonoom jaar op jaar voor elkaar te krijgen. Wij denken dat dit alles te maken heeft met onze cultuur: hard werken, doelgericht innoveren en niet te vergeten topfeesten.