Deutsche Bank trekt banking expert van McKinsey aan
Deutsche Bank heeft Thomas Poppensieker, het hoofd van McKinsey & Company’s risk management tak in Duitsland, per 1 januari 2014 aangetrokken. Poppensieker wordt verantwoordelijk voor de uitvoering van het Strategy 2015+ programma, een initiatief met als doel om de winstgevendheid van de bank op te krikken door middel van betere interne controls.
Risico’s verlagen
Deutsche Bank is in september van vorig jaar Strategy 2015+ gestart, een programma dat de winstgevendheid van Deutsche Bank moet verhogen en de risico’s moet reduceren. Hierdoor zal de bank kunnen voldoen aan Basel III en de daaruit voortvloeiende kapitaaleisen. Voor Strategy 2015+, dat ieder jaar zo’n €4,5 miljard moet besparen tegen 2015, vormen risicocontroles de sleutel. De topman van McKinsey is naar Deutsche Bank gehaald, om zulke risicocontroles te verbeteren. In zijn nieuwe rol zal Poppensieker rapporteren aan de beide co-CEO’s van de bank, Anshu Jain en Jürgen Fitschen.
Thomas Poppensieker werkte meer dan 15 jaar voor adviesbedrijf McKinsey. De afgelopen jaren was hij in opdracht van de Europese Unie intensief betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe wetgeving binnen de bankensector, waaronder de kapitaaleisen van Basel III. In zijn laatste functie was hij verantwoordelijk voor de Duitse risk management praktijk en de European Banking Risk tak van het strategisch adviesbureau.
Schikking
Poppensieker wordt naar Deutsche Bank gehaald in een fase waarin de winst van de bank enorm onder druk staat. Vorige week werd namelijk bekend dat 7 banken gezamenlijk een megaschikking van 1,7 miljard moeten betalen voor de betrokkenheid bij manipulatie van de Euribor en Libor rentetarieven. Voor Deutsche Bank betekende dit een boete van €750 miljoen ($995 miljoen). Mede hierdoor daalde de winst in Q3 met 94%. De bank had inmiddels zijn reserves verhoogd van €1,2 miljard naar €4,1 miljard, door lopende rechtzaken, de mislukte verkoop van U.S. mortgage-backed securities en hun vermeende betrokkenheid bij de val van het Duitse mediaibedrijf Kirch.