ING en ABN AMRO winnen Klacht.nl Award 2013

19 februari 2014 Banken.nl

Online platform Klacht.nl bracht onlangs hun jaarlijkse ranking uit waarin ze de serviceverlening van organisaties onder de loep namen, in het geval van klachten. In de categorie banken sleepten ING en ABN AMRO de award in de wacht. Volgens de website verleenden beide banken ontevreden klanten de beste service door relatief gezien de meeste klachten op te lossen. De Rabobank bleek in de ranking de grote verliezer en wist geen enkele klacht te verhelpen.

Klacht.nl

De website klacht.nl is een initiatief dat consumenten helpt bij het oplossen van klachten over bedrijven. Klachten werden online ingediend, waarna de website de klacht doorzette naar de organisatie die de klacht vervolgens moest oplossen. In de ranking van dit jaar kwamen ING en ABN AMRO beiden het beste uit de verf en kregen de Klacht.nl award op basis van hun oplossingsgerichtheid.

Klacht_NL award

Oplospercentage

ING kreeg van alle banken veruit de meeste klachten (363) binnen, tegenover 168 van ABN AMRO, 103 van SNS Bank en 93 klachten van Rabobank. Om tot een beoordeling van iedere bank te komen keek Klacht.nl met name naar het oplospercentage. ING had uiteindelijk een oplospercentage van 97,25% tegenover ABN AMRO dat een oplospercentage van 97,02% kende. Omdat het om slechts een miniem verschil ging besloot de website om de prijs aan beide banken te overhandigen.

Rabobank grote verliezer

De Rabobank bleek de grote verliezer in de ranking. De bank wist geen enkele klacht te verhelpen en was daarmee de slechtste dienstverlener volgens de klachtenwebsite. Ook Klachtenkompas.nl, een soortgelijk initiatief van de Consumentenbond berichtte eerder al over de ondermaatse hulp van de Rabobank bij klachten van klanten.