Deloitte: Analytics voor betere monitoring tegen fraude
Welke acties te ondernemen bij het managen van fraude en reduceren van blootstelling aan fraude? Baldwin Kramer, Director Forensics, Analytics & Discovery bij Deloitte, geeft zijn visie.
Groei in het aantal 'Whistleblowers'
Sinds de crisis wordt steeds meer regelgeving aangescherpt om fraude en corruptie bij banken te voorkomen. De mogelijke multi-miljoen dollar tip prijzen van de Whistleblowing sectie in de Amerikaanse Consumer Protection Act zorgt er in de US al voor dat er dagelijks > 10% meer tips over mogelijke fraude bij banken binnen komen dan voorheen.
Gebruik analytics om mogelijke fraude in de begin fase te ontdekken
Banken moeten daarom voorbereid zijn op de gevolgen van zulke aantijgingen en de kans op fraude binnen het bedrijf verkleinen. Door analytics op de juiste wijze in te zetten om het interne en externe data verkeer te monitoren, kunnen mogelijke potentiële risico's al gevonden en gestopt worden, voordat deze verergeren tot een officieel onderzoek.
Visie van Deloitte
Banken verzamelen steeds meer data, vaak vanwege regelgeving of om een Profit & Loss te kunnen berekenen. Door met een andere bril op naar deze data te kijken kunnen inzichten gevonden worden die van belang zijn voor de visie van de bank. Neem bijvoorbeeld klantsegment. Door middel van analytics kan een beter beeld verkregen worden over 'who to keep' en tevens 'who to let go'. Het verbeteren van fraude preventie is daarbij ook een belangrijk onderdeel en zou in de digitale wereld van nu zeker op de agenda van banken moeten staan.