Voordelen van bankendienst iDIN voor klanten en bedrijven
Eind 2016 introduceerde Nederlandse banken iDIN, een nieuw e-identity middel voor online identificatie en inloggen. Welke voordelen biedt iDIN eigenlijk voor bedrijven en voor consumenten? Marc Groot, senior consultant bij Enigma Consulting, geeft tekst en uitleg.
Wat is iDIN?
iDIN staat voor Identificeren en Inloggen. Consumenten kunnen zich op dezelfde manier identificeren en inloggen bij zowel online bedrijven als publieke instellingen, mits ze iDIN aanbieden. iDIN is door Betaalvereniging Nederland en ABN AMRO, ASN, ING, Rabobank, Regiobank, SNS Bank en Triodos Bank ontwikkeld. iDIN beschikt hiermee in één keer over bijna 14 miljoen potentiële gebruikers.
iDIN lijkt voor de consument in gebruik op een iDEAL transactie. Wanneer de klant zich online wil identificeren bij een iDIN ondersteunende organisatie, dan selecteert hij iDIN als identificatiemethode en vervolgens de bank waar hij een betaalrekening heeft. De consument logt daarna in met het inlogmiddel van de bank, bijvoorbeeld met een TAN code, identifier, Raboscanner of SNS Digipas. De gegevens die de organisatie van de consument wil ontvangen, worden na de ‘login’ getoond op het iDIN-scherm. De klant geeft akkoord voor het delen van deze informatie en rond hiermee het identificatieproces af. Als het account eenmaal met iDIN is aangemaakt bij een organisatie, kan de klant de volgende keren eenvoudig inloggen.
Voordelen voor bedrijven
In Nederland hebben online bestedingen in het derde kwartaal van 2016 een groei laten zien van 28 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2015. Daarmee is er in totaal voor ruim 4,4 miljard euro aan online aankopen gedaan. Deze sterke toename zorgt ervoor dat de belangstelling rondom e-identity (eID) ook groeit. Bedrijven willen 1) meer zekerheid over de digitale identiteit van hun klant en 2) dit kan via een makkelijke en snelle online identificatie conversie-verhogend (van bezoeker naar koper) werken.
1. Zekerheid over de digitale identiteit van de klant
Ten behoeve van een goede online dienstverlening willen bedrijven er in de regel absoluut zeker van zijn dat ze met de juiste persoon van doen hebben. Voor een bedrijf dat alcohol verkoopt op internet is het bijvoorbeeld van groot belang om te verifiëren dat de klant minimaal 18 jaar of ouder is. En een zorgverzekeraar wil zeker weten dat polisgegevens alleen worden getoond aan de bijbehorende polishouder. Een betere identificatiemethode van de klant leidt daarbij ook tot een aanzienlijke reductie van cybercrime en identiteitsfraude.
iDIN biedt de verlangde zekerheid, omdat gebruik wordt gemaakt van de identificatiegegevens van de klant zoals die bij de bank van de klant bekend zijn. Banken hanteren al sinds jaar en dag een streng identificatiebeleid en bezitten daarom persoonsgegevens met een hoog betrouwbaarheidsniveau. Iedere klant van een bank heeft zich immers moeten legitimeren bij het openen van een bankrekening vanuit het Know Your Customer principe en de regelgeving ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.
Via iDIN kunnen klanten deze gegevens (naam, adres, geslacht, geboortedatum, leeftijd, Burgerservicenummer) ter beschikking stellen aan online bedrijven. Naast deze geverifieerde gegevens beschikt de bank soms ook over een telefoonnummer en e-mailadres van de klant. Ook deze gegevens kunnen worden gedeeld door de consument met een instelling die iDIN gebruikt.
2. Makkelijke en snelle online identificatie werkt conversie-verhogend
Het online bestelproces bestaat vaak uit drie elementen: identificeren, betalen en bezorgen. Volgens de Nederlandse webwinkels lopen in de optimale online klantervaring deze processen naadloos in elkaar over (het zogenaamde one click buy). Een bestelproces dat veel stappen kent of niet gebruikersvriendelijk is ingericht, leidt tot een hoger percentage bezoekers die uiteindelijk niet tot aankoop overgaan.
iDIN zorgt voor makkelijke en snelle identificatie omdat de klant snel zijn juiste klantinformatie kan delen met de retailer zonder gegevens handmatig in te voeren. Hiermee kan soepel worden overgegaan tot betalen van het product of dienst en neemt de conversiegraad toe.
Voordelen voor consumenten
Ook consumenten hebben baat bij een goed werkende eID-oplossing. Met een middel als iDIN is:
1) inloggen veiliger 2) informatie delen sneller 3) het gebruik van aparte gebruikersnamen en wachtwoorden niet meer nodig en is 4) privacy gewaarborgd.
1. Inloggen wordt veiliger
Consumenten kunnen zich veilig online identificeren met de vertrouwde inlogmethode van de bank. Dit is veiliger dan het inloggen met alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Daarbij bouwt iDIN op de infrastructuur van banken en is daarmee net zo veilig als bijvoorbeeld een iDEAL-betaling of internetbankieren.
2. Informatie delen gaat sneller
Consumenten kunnen op een makkelijke, veilige en snelle manier hun persoonsinformatie delen met het online bedrijf voor het product of de dienst die ze willen afnemen. De consument hoeft de data niet meer zelf in te vullen. Inloggen via iDIN en akkoord geven op de data die ze willen delen met het bedrijf is voldoende.
3. Geen aparte gebruikersnamen en wachtwoorden meer nodig
Consumenten hoeven minder wachtwoorden en loginnamen te onthouden voor allerlei verschillende webshops en online bedrijven. Zij kunnen voortaan met iDIN inloggen bij de bedrijven die daarop zijn aangesloten. Het is overigens wel de vraag of consumenten dit voordeel vinden opwegen tegen het nadeel dat voor een iDIN login bij sommige banken de identifier, Digipas of Raboscanner erbij gepakt moet worden. Een gebruikersnaam en wachtwoord die de consument snel voorhanden heeft, blijft een makkelijkere manier van inloggen.
4. Privacy is gewaarborgd
iDIN is zodanig ontwikkeld dat privacy gewaarborgd blijft voor de gebruiker. De consument geeft altijd expliciet toestemming bij elke keer dat er persoonsgegevens verstuurd worden. Daarnaast is binnen de regels van iDIN afgesproken dat de partijen de informatie niet mogen gebruiken voor commerciële doeleinden.
Toekomstige ontwikkelingen
iDIN is in november 2016 gestart als officieel eID-middel en inmiddels bieden al meerdere bedrijven iDIN aan op hun website als online identificatiemethode, zoals ONVZ, Interbank en Aangetekend Mailen. Ook binnen de overheid wordt gekeken naar verdere digitalisering van diensten met behulp van eID-middelen. Bij de komende belastingaangifte kunnen burgers zich bijvoorbeeld ook met iDIN identificeren bij de Belastingdienst, naast bestaande oplossingen zoals DigiD en Idensys.
In Scandinavische landen worden eID middelen ook gebruikt voor signeren, naast identificeren. De propositie van iDIN kan dus verder worden versterkt door de mogelijkheid om een elektronische handtekening toe te voegen. Met iDIN als ondertekenmethode kunnen processen verder worden gedigitaliseerd en daarmee versneld. Dit is voor elk bedrijf (bijvoorbeeld in de telecom-, energie- of leasingsector) interessant die een online proces faciliteert maar waar tot op heden een “natte” handtekening wordt vereist om een document te ondertekenen.
De toekomst zal uitwijzen of klanten en bedrijven iDIN massaal gaan omarmen als gewaardeerd inlog- en identificatiemiddel. Gezien de genoemde voordelen die iDIN voor beide partijen met zich meebrengt is de kans op een brede acceptatie in ieder geval zeker aanwezig.