Commerzbank besteedt verwerken betalingen uit aan equensWorldline
In aanloop naar de invoering van ‘instant payments’ kiest het Duitse Commerzbank er voor om alle betalingen binnen de Europese Economische Ruimte uit te besteden aan equensWorldline. De tienjarige overeenkomst heeft betrekking op zo’n vier miljard transacties per jaar.
Instant payments moeten een einde maken aan een voorname ergernis die leeft onder consumenten, namelijk dat overschrijvingen er soms te lang over doen. Vooral in de weekenden. De gangbare redenering is dat in deze moderne tijd waarin alles direct en realtime beschikbaar is, betalingen toch ook wel even snel als een e-mail zouden moeten kunnen. De praktijk is iets weerbarstiger, maar instant payments (ook wel realtime betalingen of flitsbetalingen genoemd) maken het binnenkort mogelijk om binnen enkele seconden een betaling te ontvangen, ook als de overschrijver bij een andere bank zit.
Grote operationele druk
Commerzbank kiest voor equensWorldline, omdat het denkt dat instant payments operationeel te uitdagend voor de eigen organisatie gaat zijn. De Duitse bank maakt daarom graag gebruik van de expertise van equensWorldline wat betreft het verwerken van betalingen. De van oorsprong deels Nederlandse betalingsverwerker (het hoofdkantoor staat nog steeds in Utrecht) neemt alle Sepa, instant, multi-valuta en binnenlandse betalingen over van de Duitse gigant. Daarbij migreert het de interne legacy architectuur van de bank naar het equensWorldline platform.
Michael Steinbach, CEO equensWorldline, over de samenwerking: “Deze nieuwe samenwerking markeert een belangrijke stap voor ons bedrijf, namelijk een helder signaal aan de markt dat wij een goede partner zijn voor het verwerken van alle betalingen van een wereldwijd opererende bank. Het is ook een signaal naar de banken om hun operationele modellen te onderwerpen aan een test en de voordelen van outsourcing van betalingen te ontdekken.”
Digitale transformatie
Christian Rhino, Division Board Member Banking bij Commerzbank laat optekenen: “Met de aanschaf van ‘payment as a service’ van equensWorldline beschikken we niet alleen over een betrouwbare strategische partner voor ons bedrijf, maar kunnen we ons ook volledig concentreren op onze digitalisering en de strategische herstructurering van Commerzbank 4.0.” Met dat laatste doelt Rhino op een grootschalige digitale transformatie van de bank, die gepaard gaat met een €700 miljoen investering per jaar in IT (en een verwacht verlies van vele duizenden banen).