Fintech-alliantie Mollie en Klarna geeft webwinkels meer opties
Het Zweedse Klarna en het Nederlandse Mollie bundelen de krachten om webwinkels nieuwe oplossingen te geven op het gebied van de afhandeling van betalingen. De samenwerking is relevant voor webwinkeliers die actief zijn in Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Finland. In totaal gaat het daarbij om zo’n 55.000 partijen.
Webwinkels hebben zich in de loop der jaren sterk toegelegd op het voortdurend verbeteren van de customer journey. De top van klantgerichte bedrijven wordt steevast bevolkt door online retailers. Voor een goede winkelervaring is de inrichting van de webshop van eminent belang. Naast het hanteren van goede prijzen wil elke webwinkelier de (potentiële) klant zo gestroomlijnd mogelijk richting het gezochte product leiden. Even op het winkelwagen-icoontje klikken en er rest nog één stap: afrekenen. Ook dat deel van de klantreis wordt steeds meer geperfectioneerd. De Nederlandse fintech Mollie is zeer actief in deze markt en handelt betalingen af voor zo’n 55.000 webshops in Nederland, Oostenrijk, Duitsland en Finland. Mollie geeft nu aan samen te gaan werken met de Zweedse fintech Klarna, aanbieder van betaaloplossingen van webshops.
Gedeelde filosofie
Beide partijen geven aan de filosofie te delen online shoppen zo makkelijk mogelijk te maken. En het betaalproces is daar een wezenlijk onderdeel van. Voor ondernemers in de sector geldt dat ze vaak veel verschillende contracten hebben wat betreft het betaalgedeelte van de webwinkel. Door de samenwerking tussen Mollie en Klarna moeten winkeliers gaan profiteren van de betaaloplossingen van Klarna, maar met Mollie als één contactpunt en contractpartner. Vermoedelijk zullen de meeste webshops echter betaaloplossingen gebruiken van meerdere aanbieders dan alleen Klarna. Een totaaloplossing voor de gehele e-commerce is het dus niet, maar alleszins een stap in de goede richting.
Adriaan Mol is oprichter van Mollie en steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken: “Bij Mollie houden we de markt continu goed in de gaten. We krijgen regelmatig het verzoek om Klarna toe te voegen. Echter, als we iets doen, dan doen we het op de Mollie-manier. Omdat we onze klanten ook bij Klarna de eenvoud en transparantie willen bieden die ze gewend zijn van Mollie, zijn we het gesprek aangegaan met Klarna om onze krachten te bundelen. We bleken zeer enthousiast over de samenwerking. Met dit partnerschap krijgt niet alleen de consument maximaal gemak en flexibiliteit, maar ook de ondernemer. Klarna, maar dan wel met de voordelen van Mollie!"
Plug-in voor bestaande klanten
Naar verluidt kunnen bestaande klanten van Mollie via een plug-in kunnen bestaande klanten van Mollie naar verluidt met één klik de betaalopties van Klarna toevoegen aan het aanbod. Uiteindelijk moeten zowel kopers als ondernemers hiervan profiteren. De samenwerking maakt ook de dienst achteraf betalen beschikbaar, vergelijkbaar met concurrerende partijen als AfterPay en Pay.nl. Dat houdt simpelweg in dat consumenten van webwinkels het producten zelf thuis eerst kunnen proberen, gebruiken of bewonderen alvorens ze overgaan tot betalen. Wel betalen en niet leveren blijft immers bij veel consumenten een aanwezige vrees.
Klarna laat bij monde Chief Commercial Officer Michael Rouse weten: “We zijn altijd erg onder de indruk van Mollie, het innovatieve platform dat ze gebouwd hebben en de efficiënte en slimme oplossingen voor e-commerce die constant worden ontwikkeld. Net zoals bij Klarna wordt er bij Mollie elke dag gewerkt aan het optimaliseren van betalen. Dit partnerschap komt voort uit een gemeenschappelijk doel waarbij ondernemers worden geholpen om te groeien, de conversie te boosten en de tevredenheid en loyaliteit van de klant te helpen door het creëren van een smooth shopervaring. Klarna is snel aan het groeien in de belangrijkste markten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Finland. Samen met Mollie worden onze betaalmethoden voor nog meer merchants en hun klanten beschikbaar.”