Mastercard haalt met liefdadigheidsdiner €77.000 op voor World Food Programme

10 december 2018 Banken.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Op 3 december vond in Amsterdam het Mastercard Nederland liefdadigheidsdiner voor het World Food Programme (WFP) van de Verenigde Naties plaats. Tijdens de culinaire avond werd €77.000 opgehaald om kinderen in ontwikkelingslanden van schoolmaaltijden te voorzien. Het is de bedoeling dat dit bedrag via een social media-actie nog verder oploopt.

Het diner werd georganiseerd restaurantgids Gault&Millau en de presentatie was in handen van Katja Schuurman. De avond volgde op de lancering van de Gault&Millau-gids 2019, die werd gevierd met de top van de Nederlandse gastronomie in de Kromhouthal in Amsterdam-Noord. Hierbij werden ook prijzen uitgereikt voor de beste culinaire prestaties van het afgelopen jaar. Onno Kokmeijer (Ciel Blue, Amsterdam) ontving de Mastercard award voor Chef van het Jaar, terwijl Jim de Jong (Restaurant De Jong, Rotterdam) werd gekroond tot Jonge Topchef van het Jaar. Daarnaast werd Marleen Brouwer (De Loohoeve, Schoonloo) uitgeroepen tot Gastvrouw van het Jaar. 

Dit betekende niet dat zij nu op hun lauweren konden rusten: samen met een aantal van de andere prijswinnaars bereidden ze een viergangendiner voor de gasten van het Mastercard liefdadigheidsdiner voor het WFP. Tijdens het diner bracht Mastercard Nederland verschillende werelden bij elkaar om een belangrijk thema op de kaart te zetten: voedselhulp aan kinderen in ontwikkelingslanden. “Voor dat doel wil Mastercard door middel van een veiling en loterij én een social media-actie met Katja Schuurman geld inzamelen voor 1 miljoen schoolmaaltijden”, aldus de uitgever van creditcards.Mastercard haalt met liefdadigheidsdiner 77.000 Euro op voor World Food Programme

De veiling werd geleid door Katja Schuurman en de aanwezigen konden bieden op verschillende bijzondere (culinaire) ervaringen. Daarnaast maakten ze via een loterij kans op diverse prijzen. Opgeteld werd op deze manier €38.500 bijeengebracht. Doordat Mastercard dit bedrag ook nog eens verdubbelde stond de teller van de inzamelingsactie aan het eind van de avond op €77.000. Mastercard mikt echter nog hoger: “Het uiteindelijke streefdoel van het Mastercard Nederland liefdadigheidsdiner is om lokaal €200.000 op te halen, oftewel 1 miljoen schoolmaaltijden.” 

Om dit bedrag op te halen is er ook een social media-actie gestart. In de periode 29 november tot 10 december 2018 levert elke like of share van een Instagram-post van Katja Schuurman over deze actie één euro op voor WFP. Daarnaast kan top 10 december ook nog online worden geboden in de veiling op de Mastercard WFP-veilingpagina, waarbij Mastercard tot die tijd elke ingezamelde euro verdubbelt. Vorig jaar voorzag het World Food Programme meer dan 18 miljoen kinderen van schoolmaaltijden, waaraan Mastercard jaarlijks wereldwijd een bijdrage levert van 100 miljoen schoolmaaltijden. Voor elke ingezamelde euro krijgt een kind vijf schoolmaaltijden. 

“We zijn blij dat we door in te zamelen en te doneren, bij kunnen dragen aan een betere toekomst van kinderen in ontwikkelingslanden. Maar alleen doneren is onvoldoende voor een merk met onze communicatiekracht. Daarom zetten we ook onze communicatiemiddelen in om dit belangrijke maatschappelijke thema te agenderen”, stelt Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. “Net als Mastercard vind ik het belangrijk bij te dragen aan een betere toekomst voor kinderen in ontwikkelingslanden”, voegt Katja Schuurman toe: “Door hen schoolmaaltijden te bieden, stimuleren we ze om naar school te gaan en zichzelf te ontwikkelen om uiteindelijk financieel onafhankelijk te worden.”