Ondernemersgeest onder vrouwen hoog; barrières zorgen voor twijfel

13 maart 2025 Banken.nl

De ondernemersgeest onder Nederlandse vrouwen blijkt hoog – met name bij de jongere generaties. Dat blijkt uit onderzoek van Mastercard naar aanleiding van International Women’s Day (afgelopen zaterdag).

Maar liefst 40% van de vrouwen overweegt om een eigen bedrijf te starten. Motivatie hiervoor is onder andere een geloof dat hun ideeën levens kunnen verbeteren (28% voor vrouwen vs. 8% voor mannen), de mogelijkheid om hun droom te kunnen volgen (32% van de vrouwen) en meer behoefte aan een goede werk-privé balans (47% voor vrouwen vs. 32% voor mannen.

Tevens startte 15% van de vrouwelijke ondernemers hun onderneming omdat ze zich niet gewaardeerd voelden bij hun oude werkgever – 6% meer dan bij mannen.

Naast zakelijke ondernemingen, heeft meer dan een kwart van de Nederlandse vrouwen (28%) een – vaak inspirerende – bijbaan. Redenen daarvoor zijn om meer geld te verdienen (56%), om geld te sparen voor een specifiek doel (35%) of om hun passie te volgen (32%). Dit laatste aantal neemt toe tot bijna de helft (48%) van deze ‘gemotiveerde bijklussers’ onder Gen Z vrouwen.

Barrières

Naast een drive om te ondernemen toont het onderzoek ook aan dat veel vrouwen tegen barrières aanlopen, ook als zij al een onderneming gestart zijn.

Zo voelen Nederlandse vrouwen zich minder zeker over hun bedrijfskundige vaardigheden ten opzichte van mannen. Specifiek op gebied van financiële besluitvorming (47% voor mannen vs. 38% voor vrouwen).

Gebrek aan ervaring (31%) en angst om te falen (25%) zijn de grootste barrières voor vrouwen om een eigen bedrijf te starten. Ondernemende vrouwen zien het zorgen voor kinderen bijna dubbel zo vaak als een barrière in vergelijking met mannen (11% vs. 6%). 63% van de vrouwelijke ondernemers vindt het moeilijk om het zorgen voor kinderen te combineren met hun onderneming ten opzichte van slechts 35% van de mannen.

Een kwart van de vrouwen wil graat een eigen bedrijf starten, maar gelooft gezien de gevoelde barrières niet dat het mogelijk is voor hen. Dit aantal groeit onder Gen Z zelfs naar 38%.

Zekerheid geven

Een kwart van de vrouwen geeft aan dat toegankelijke financieringsopties hen zou helpen om een onderneming te starten. Een mentor (17%), training over het ontwikkelen van een ondernemingsplan (16%) en het hebben van een netwerk van andere ondernemers (14%) zijn andere genoemde vormen van ondersteuning die vrouwen meer zekerheid moeten geven.

“Dit onderzoek belicht de ondernemersgeest onder vrouwen wereldwijd, ook binnen de jongere generaties”, legt Jan-Willem van der Schoot (Mastercard Nederland) uit. “Ondanks de vele, toenemende successen door vrouwelijke ondernemers, laat het onderzoek ook zien dat er nog steeds uitdagingen zijn.”

Volgens Van der Schoot benadrukken deze barrières dat het nodig is snelle en betekenisvolle verandering te creëren waar álle ondernemende geesten kunnen floreren. Mastercard is daarom actief om een inclusieve digitale economie te creëren waar alle mkb-bedrijven de benodigde hulp en oplossingen kunnen krijgen die hen in staat stellen te groeien en succes te behalen.”

Meer over MasterCard
Profielpagina
MasterCard is een partner van Banken.nl