JPMorgan Chase bewandelt omgekeerde weg en opent 400 nieuwe vestigingen
Enigszins opmerkelijk nieuws van de overkant van de Atlantische Oceaan, waar JPMorgen Chase aankondigt 400 nieuwe vestigingen te gaan open, waarvan 90 nog dit jaar. Waar sluiting van fysieke filialen al enkele jaren de norm is bewandelt Chase de omgekeerde weg. De bank denkt met meer menselijk contact nieuwe binnenlandse markten aan te boren. De maatregel schept alleen dit jaar al zo’n 700 nieuwe banen.
Het zijn de laatste jaren vooral sluitingen van bankfilialen die de nieuwspagina’s weten te halen. In Nederland daalt het aantal bankkantoren al jaren achtereen gestaag, iets wat duidelijk terug te zien is in het straatbeeld. Ook in bijvoorbeeld Engeland is vooral het sluiten van bankkantoren de norm. Op zichzelf niet heel verwonderlijk, want bijna iedereen regelt zijn bankzaken tegenwoordig digitaal, via mobiel bankieren of internetbankieren. Slechts voor de belangrijkere zaken als hypotheekgesprekken bezoeken consumenten nog wel eens een stenen filiaal, hoewel ook daar voldoende alternatieven voor bestaan.
Het is dan ook saillant nieuws dat JPMorgan Chase, één van de grootste banken van de VS, aankondigt 400 nieuwe ‘bricks-and-mortar’ vestigingen te willen openen. Chase is binnen de eigen landsgrenzen in een bikkelharde concurrentiestrijd verwikkeld met Bank of America en Wells Fargo. Onder het mom van ‘als de klanten niet naar Chase komen, komt Chase wel naar de klanten’, worden dit jaar al 90 nieuwe vestigingen geopend.
Niet alleen ‘flyover states’
Nieuwe markten aanboren, dat klinkt eigenlijk merkwaardig in wat toch al een binnenlandse markt is. Aan de andere kant, Amerika is zo ontzettend groot dat overal vertegenwoordigd zijn een formidabele inspanning vraagt. Chase plant dit jaar nieuwe vestigingen te openen in Charlotte, Kansas City, Nashville en St Louis, steden die veelal in ‘flyover states’ liggen. Volgend jaar komt daar nog uitbouw van de activiteiten in de staten Alabama en Nebraska bij. Het zijn echter niet alleen de meer landelijke staten waarin Chase mikt op uitbreiding. Ook in typische East Coast-steden als Philadelphia en Boston is Chase van plan om nieuwe vestigingen te openen, in uitbreiding op het reeds aanwezige netwerk.
Chase wil in elke stad een brede dienstverlening opzetten om particulieren en kleine zakelijke klanten te bereiken. Daarnaast mikt het ook kleinere, digital-first locaties. Immers, Chase zal het bestaan van digitalisering niet gaan ontkennen, maar ziet menselijke vertegenwoordiging vooral als een aanvulling op. “Voor ons is dit zoveel meer dan nieuwe vestigingen bouwen”, zegt Thasunda Duckett, CEO Consumer Banking bij Chase. “Het gaat om nieuwe klantrelaties, betere toegang tot krediet en lokale werkgelegenheid.”