Arno Veenman (de Volksbank) is Mobiliteitsmanager van het jaar
Arno Veenman van de Volksbank is door een vakjury verkozen tot Mobiliteitsmanager van het jaar. Dit gebeurde tijdens het event Fleet Mobility Live, dat toe was aan de achttiende editie. De jury prijst zijn heldere visie op mobiliteitsmanagement en zijn open houding richting kennisdeling met andere bedrijven.
De tijden dat bankiers automatisch vereenzelvigd werden met dure leaseauto’s zijn wel voorbij. Nu zullen de meesten nog steeds niet in een oude Peugeot 205 GTI hoeven rijden, maar veel organisaties zetten in op een soberder leasevloot. In de bankensector niet zelden vanwege reputatie-overwegingen, maar zeker ook vanuit het perspectief van duurzaamheid. Binnen grote bedrijven stelt een mobiliteitsmanager vaak de kaders voor de manieren en middelen waarmee werknemers naar kantoor komen. Bij de Volksbank is dat Arno Veenman, die door een vakjury erkend wordt voor zijn werk.
Klimaatneutraal in 2030
De Volksbank besloot vorig jaar de duurzame uitgangspunten van ASN Bank voor de hele organisatie over te nemen. Om in 2030 klimaatneutraal te zijn moet de uitstoot naar beneden en het elektrificeren van de leasevloot is daarbij een hulpmiddel. Veenman is bij de Volksbank initiatiefnemer voor een volledig elektrisch wagenpark. Inmiddels in gebruik zijn bijvoorbeeld de BMW i3, Hyundai Ioniq, VW E-Golf, Renault ZOE en Nissan Leaf.
"Nieuw beleid is één ding, maar dat betekent niet dat iedereen direct om is”, aldus Veenman vorig jaar in een interview op de website van de Volksbank. “Elektrisch rijden is nog geen gemeengoed. Laden is heel anders dan tanken. Op dagen dat je veel moet rijden, zul je onderweg of in de buurt van je afspraak moeten bijladen om weer thuis te komen.” De ontwikkelingen in de snelheid van laden gaan weliswaar snel, toch zal het nog jaren duren alvorens de snelheid van brandstof tanken ook maar benaderd wordt is de verwachting. Toch lijkt elektrisch rijden zeker voor kortere afstanden de nabije toekomst, al dan niet het eindstation.
Vanzelfsprekend gaat het niet uitsluitend over elektrificering van de leasevloot, de Volksbank ziet medewerkers graag met de trein of de fiets komen. Wat dat betreft is het hoofdkantoor aan de Croeselaan in Utrecht gunstig gelegen, pal tegenover het vernieuwde Utrecht CS. Per dag mag een medewerker kiezen voor gebruik van een NS Business Card of voor een vergoeding. Die bedraagt 9,8 cent per kilometer met een max van 40 km voor een enkele reis.
Projectmanager en rekenmeester
De inspanningen van Veenman leverden een nominatie op voor de titel Mobiliteitsmanager van het jaar, tezamen met Tamara Gieze (Arup) en Jeroen Brink (Alliander). Veenman gaat er met de eer vandoor.
“Arno is een projectmanager en rekenmeester met een groot mandaat in de organisatie”, aldus de jury. “Hij heeft een duidelijk visie op het mobiliteitsbeleid van de Volksbank en is in staat geweest deze visie te vertalen tot een praktische roadmap waarin hij ambitieuze doelstellingen niet uit de weg gaat. Arno beheerst het spel van stakeholdermanagement om veranderingen door te voeren als geen ander en heeft daarmee een mooi integraal mobiliteitsbeleid gerealiseerd.”
De jury prijst ook de blik naar buiten van Veenman. “Arno maakt dankbaar gebruik van (externe) kennisplatforms en van de kennis van de Anders Reizen coalitie partners, maar staat ook open om zijn kennis en ervaring te delen met andere bedrijven”, besluit de jury.