ING Private Banking partner van golftoernooi KLM Open

04 september 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Volgende week start op golfclub The International nabij Schiphol het internationale golftoernooi KLM Open. ING Private Banking is één van de hoofdsponsors van het evenement. De oranje bank verlengde vorig jaar de samenwerking met de Golf Federatie tot in elk geval 2020. ING beoogt met de sponsoring zowel bestaande als nieuwe spelers te ondersteunen.

Door de jaren heen is zowel de naam als de locatie van het bekendste Nederlandse golftoernooi regelmatig gewijzigd. Wat in 1912 begon als de Dutch Open heet inmiddels alweer zestien jaar KLM Open. Volgende week - van 12 tot en met 15 september - vindt de honderdste editie van het evenement plaats. Naast de Nederlandse oud-winnaar Joost Luiten doen onder meer de internationale toppers Sergio García en Paul Reed mee. ING is als partner van de Nederlandse Golf Federatie één van de hoofdsponsors van het evenement, meer specifiek onder de naam ING Private Banking.

Het is op zichzelf niet verrassend dat juist ING Private Banking zich verbonden heeft aan de golfsport, in plaats van gewoon ING. Golf heeft nog steeds een vrij elitair imago, met golfclubs met kledingvoorschriften en parkeerplaatsen afgeladen met glimmende en bovenal dure auto’s. Op de gemiddelde golfclub lopen in potentie veel private banking-klanten rond. Toch is dat imago al enkele jaren aan het veranderen. Met zo’n 400.000 actieve golfers mag het inmiddels gerust een breedtesport genoemd worden. 

ING naamgever in 2003

Een leuk feitje is dat ING in 2003 al eens naamgever was van wat nu KLM Open heet. In dat jaar droeg het toernooi de naam ‘Lucas Bols ING Bank Dutch Open’. Die editie zal vermoedelijk niet in het teken van geheelonthouding hebben gestaan. ING is sinds begin 2016 sponsor van de Nederlandse Golf Federatie (NGF). In 2018 werd die overeenkomst opengebroken en verlengd tot in elk geval eind 2020. 

Over die verlenging zei manager sportsponsoring bij ING Steven Sedee destijds: “We zijn trots dat we sponsor blijven van het Nederlandse Golf en dat we samen met de NGF het Nederlandse golf verder vooruit kunnen helpen. We willen met onze expertise op het gebied van onder andere bedrijfsvoering, marketing en innovatie bijdragen aan vernieuwing van de sport en daarmee zowel de nieuwe als huidige generatie spelers met meer plezier laten golfen.”