Uber start nieuwe financiële dienst Uber Money
Met de start van Uber Money dringt het Amerikaanse miljardenbedrijf weer een stukje dieper door in de financiële dienstverlening. De onderneming die bemiddelt tussen reizigers en aanbieders van personenvervoer komt met een reeks producten die mensen al kennen van ‘gewone’ banken, zoals een mobiele bankrekening, een wallet en credit- en debitcards.
Het Amerikaanse Uber is een bedrijf dat al meerdere sectoren ontwricht heeft, dan wel probeert te ontwrichten. Iedereen zal bekend zijn met de beelden van woedende taxichauffeurs die demonstreren of het recht in eigen handen nemen en Uber-chauffeurs het werken onmogelijk maken. Met Uber Eats richt het bedrijf zich momenteel ook op de omvangrijke thuisbezorgmarkt voor eten. Uber Money is weer een nieuw smaldeel waarmee het ondubbelzinnig de financiële sector het vuur aan de schenen legt.
De taak van het team van Uber Money is het ontwikkelen van nieuwe financiële producten en technologieën. Nieuw voor Uber althans, want zaken als betaalkaarten, mobiele bankrekeningen en een wallet zijn natuurlijk al vele jaren gemeengoed bij andere financiële instellingen.
Het eerste tastbare product van Uber Money stelt Uber-chauffeurs en -koeriers in staat om realtime hun verdiensten na elke rit te controleren. De Uber Debit Card geeft gebruikers cashback op de benzineprijs, variërend van 3% tot 6% voor Uber Pro-gebruikers. Aanvankelijk zijn deze producten alleen nog beschikbaar op de Amerikaanse markt, maar in de komende maanden worden ze wereldwijd uitgerold. De firma - die nog altijd verlieslatend is - blaast ook nieuw leven in de Uber Credit Card. De creditcard wordt aangeboden in samenwerking met Barclays en geeft 5% cashback op bestedingen op het Uber-platform.
Nieuwe inkomstenbron
De introductie van Uber Money kan uitgelegd worden vanuit twee perspectieven. In de eerste plaats als een aanval op de financiële sector, waar nieuwe inkomstenbronnen zijn aan te boren. In de tweede plaats is Uber niet alleen een concurrent voor financiële instellingen, maar ondervindt het zelf ook concurrentie van gelijkaardige bedrijven, zoals de Aziatische partijen Grab en Gojek. Die hebben met succes een weg weten te banen in de financiële sector en hun inkomsten zien toenemen.
Naast Barclays werkt Uber ook samen met de van origine Spaanse bankgroep BBVA uit Bilbao. Via api’s van BBVA heeft Uber een deel van zijn chauffeurs voor het eerst kennis laten maken met digitale financiële diensten. In veel landen waarin Uber actief is, is financiële inclusie nog geen vanzelfsprekendheid. Volgens Uber had 35% van zijn Mexicaanse chauffeurs bijvoorbeeld nooit toegang gehad tot financiële diensten voordat ze er via Uber mee in aanraking kwamen.
Gerelateerd: Niet fintechs, maar bigtechs vormen de echte bedreiging voor banken.