Criminelen hebben SMS en WhatsApp ontdekt voor phishing

27 november 2019 Banken.nl 1 min. leestijd

In de eerste helft van 2019 is sprake van een toename van het aantal phishing-gevallen in Nederland. Criminelen boeken succes door over te stappen van oplichting via email naar oplichting via mobiele berichtendiensten, waarvan SMS en WhatsApp de bekendste zijn. 

Consumenten zijn zich steeds beter bewust van het gevaar van klikken op links in emails. Daarmee is de succeskans van phishing via email verkleind. Maar criminelen tonen aan ook agile te kunnen werken. Ze passen zich aan en zoeken naar nieuwe manieren om te frauderen en consumenten op te lichten. SMS en WhatsApp blijken ‘succesvolle’ alternatieven te zijn. 

De afgelopen maanden is een opvallende stijging zichtbaar in zulke manier van phishing, concluderen Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken. De Betaalvereniging geeft aan dat pogingen tot fraude vaak beginnen op handelsplatformen zoals Marktplaats of Speurders. Het komt echter ook regelmatig voor dat men vanuit het niets een berichtje krijgt met daarin de mededeling dat een bankpas bijna verloopt of een andere smoes, soms zelfs van een bank waar iemand niet eens klant bij is. Men wordt gevraagd op een link te klikken en vervolgens in te loggen. Op dat moment bevindt een slachtoffer zich echter al in de omgeving van cybercriminelen, hoewel het vaak lijkt of ze op de officiële website van hun bank zitten. Die digitale omgeving is simpelweg nagemaakt. 

De brancheverenigingen kunnen niet genoeg benadrukken om niet te klikken op links in dergelijke berichtjes. In de eerste plaats om te zorgen dat klanten zelf geen slachtoffer worden, in de tweede plaats omdat het de bankensector zelf ook geld kost. De schade als gevolg van phishing was in de tweede helft van 2018 nog €2,36 miljoen. In de eerste helft van 2019 kwam die schade uit op €3,08 miljoen.