Week van de Toegankelijkheid: zo maken banken hun diensten voor iedereen bereikbaar
Deze week is het de Week van de Toegankelijkheid, een goed moment om stil te staan bij hoe essentieel het is dat iedereen zelfstandig kan meedoen in de maatschappij. Dagelijkse bankzaken vormen hierin een cruciale schakel. Mede door de invoering van een nieuwe Europese wet lopen Nederlandse banken voorop met het toegankelijk maken van hun digitale diensten.
Sinds de invoering van de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act) in juni 2025 is digitale toegankelijkheid geen vrijblijvende ambitie meer, maar een wettelijke verplichting. Deze wet vereist dat digitale producten en diensten, zoals websites en apps, voor iedereen bruikbaar zijn, ook bijvoorbeeld voor mensen met een beperking.
De aanpassingen zijn vaak zowel zichtbaar als onzichtbaar. Banken zorgen er bijvoorbeeld voor dat bankzaken via meerdere kanalen te regelen zijn, dus niet alleen via een app of website, maar ook op papier of via een klassieke telefoon.
Daarnaast kan bij internetbankieren en in de mobiele app alle informatie op het scherm worden voorgelezen, en is internetbankieren volledig te gebruiken met alleen het toetsenbord, zonder muis. Een ander belangrijk punt is het gebruik van simpele en begrijpelijke taal in alle communicatie.
Vooral op dat laatste punt ontvangen de banken complimenten. Wietske Kamsma van de Alliantie Digitaal Samenleven stelt dat andere sectoren veel kunnen leren van de manier waarop banken hun klanten in ‘gewonemensentaal’ aanspreken en direct oplossingen bieden.

