Investeerders vullen oorlogskas neobank Revolut met $500 miljoen bij

27 februari 2020 Banken.nl

De Britse neobank Revolut heeft onlangs een formidabel bedrag van $500 miljoen opgehaald in een nieuwe investeringsronde. Desondanks had men vooraf op meer gerekend. Met het bedrag wil Revolut zich verder ontwikkelen alsmede het productaanbod verder uitbouwen. De investering maakt dat Revolut momenteel een waardering heeft van $5,5 miljard.

Revolut is één van de goudhaantjes in de Europese fintech-wereld. De Britse digitale bank groeit onstuimig en haalt ogenschijnlijk moeiteloos honderden miljoenen per investeringsronde binnen. Vanwege de hoge waardering mag het zich al een tijdje tooien met de term ‘unicorn’, in investeerdersland een begrip voor niet-beursgenoteerde startups met een waardering van meer dan $1 miljard. 

Het gaat bij Revolut – ook beschikbaar in Nederland – vooral hard met de werving van nieuwe klanten. In de vijf jaar dat het bedrijf bestaat heeft het bedrijf naar eigen zeggen al meer dan acht miljoen klanten mogen verwelkomen, waarvan het grootste deel in de thuismarkt. Met de nieuwe investering moet dat aantal nog verder gaan stijgen. “Onze focus ligt op het uitrollen van onze operaties door heel Europa, toename van het aantal consumenten dat Revolut op dagelijkse basis gebruikt en de stap maken naar winstgevendheid”, aldus topman Nikolay Storonsky.  

Marktonderzoeksbureau Forrester geeft aan dat Revolut het uitzonderlijk goed heeft gedaan de afgelopen jaren en klanten heeft geworven ‘met de snelheid van het licht’. Vergeleken met concurrerende partijen als Monzo en Starling draait Revolut inmiddels de hoogste omzet. Maar het is volgens de onderzoekers nu ook tijd om zekerheden te gaan bieden aan investeerders, waaronder de zekerheid dat Revolut ook op eigen kracht verder kan groeien. 

Verlieslatend

Een interessante constatering is dat Revolut nog nooit winst heeft gemaakt in zijn bestaan. Nu is dat voor een bedrijf van vijf jaar oud op zichzelf geen unicum, maar het vertrouwen dat investeerders uitspreken is wel torenhoog. In 2018 bedroeg het verlies £33 miljoen op een omzet van £58 miljoen. In 2017 bedroeg het verlies nog £15 miljoen, afgezet tegen een omzet van £13 miljoen. Er is dus sprake van een positieve tendens, hoewel die nog steeds ver onder het nulpunt ligt.   

Revolut geeft momenteel geld toe op elke klant die ze binnenhalen, iets dat trouwens alle challenger banken doen. Allemaal zijn ze overtuigd van hun eigen product, waarmee ze traditionele banken vroeg of laat om denken te duwen. Ook het Nederlandse Bunq heeft oprichter Ali Niknam tot op heden vooral veel geld gekost. Het heeft echter wat weg van een ‘race to the bottom’. Een wedstrijd die gewonnen zal worden door de partij die het langst verlies kan maken zonder op de fles te gaan. Of er dan nog wat leven in het bedrijf zit? Investeerders denken overduidelijk van wel. Met die ontwikkeling in het achterhoofd zal Revolut het nieuws dat grote concurrent N26 de Britse markt gaat verlaten vermoedelijk als zeer welkom hebben ontvangen.