Fintech-verzekeraar Lemonade betreedt Nederlandse markt
Met Lemonade verwelkomt de Nederlandse financiële sector een nieuwe verzekeraar, eentje die anders opereert dan men altijd gewend is geweest van verzekeraars. De afhandeling van claims met betrekking tot inboedel en aansprakelijkheid vindt grotendeels plaats via een app, met behulp van kunstmatige intelligentie. Binnen enkele minuten weet een klant doorgaans waar hij of zij aan toe is. Ongeclaimd premiegeld wordt overgemaakt naar een door de consument te kiezen goed doel.
Dat Lemonade eraan zat te komen was al duidelijk. Het bedrijf – dat onder de noemer insurtech te vatten valt – opende vorig jaar zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam. Van daaruit startte het zijn Duitse activiteiten en leek het een kwestie van tijd voordat ook Nederland aan de beurt zou zijn. Sinds deze morgen is het zo ver en kunnen Nederlandse consumenten de app downloaden. Het verzekeringsmodel is volledig gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragseconomie, waardoor klanten naar eigen zeggen alles supersnel kunnen regelen zonder een hoop papierwerk.
“Een verzekering moet je toch afsluiten, dus kunnen we er maar beter iets ‘leuks’ van maken”, zo luidt de opvatting van Lemonade, dat onder meer Google en het Japanse tech-bedrijf Softbank tot de investeerders mag rekenen. De enigszins opvallende naam valt te herleiden naar het Engelse spreekwoord ‘when life gives you lemons, make lemonade’. De verzekeraar werd in 2015 opgericht in de Verenigde Staten en heeft inmiddels zo’n 1,2 polissen verkocht, vooral in de leeftijd tot 35 jaar. Een ander opvallend feit is dat Lemonade jaarlijks een vast bedrag van de ontvangen premies reserveert voor operationele kosten en winst, die dus altijd van tevoren vast staat.
Lemonade maakt fanatiek gebruik van moderne technologie. Wie bijvoorbeeld een glas wijn over zijn witte overhemd heen gegooid krijgt kan hier via de app direct melding van maken. Lemonade voert vervolgens achttien algoritmen uit die controleren op fraude en als de claim wordt goedgekeurd krijgt een consument binnen drie seconden uitgekeerd. Een leuk feitje is dat men speciaal voor de Nederlandse markt ook een fietsverzekering beschikbaar heeft, voor als deze weer eens een keer gestolen wordt. “Klanten staan vaak wantrouwend tegenover hun verzekeraar. De klant heeft vaak het gevoel dat de verzekeraar ‘toch nooit uitkeert’ en de verzekeraar is vaak wantrouwend ten aanzien van mogelijke fraudeurs. Lemonade brengt hier met de heldere scheiding tussen een kosten- & winstrekening en een claimrekening verandering in. Verzekeraar en klant vechten zodoende nooit om hetzelfde kwartje”, aldus Lemonade.
Impact via goede doelen
Van al het premiegeld dat binnenkomt wordt een deel gereserveerd voor operationele kosten en winst en een deel voor het uitbetalen van claims. Maar wat gebeurt er met premiegeld dat aan het eind van het boekjaar ongeclaimd blijft? Dat wordt gedoneerd aan een door de consument gekozen goed doel. “De Lemonade community heeft de afgelopen drie jaar bijna één miljoen dollar gedoneerd, door een goed doel te kiezen tijdens het afsluiten van hun verzekeringspolis. Dankzij onze community en het Giveback-principe zijn we in staat om een gigantische impact te maken voor goede doelen”, aldus Daniel Schreiber. In Nederland zijn er inmiddels zeven keuzes qua goede doelen, onder meer Nationaal Ouderenfonds, KiKa en KNGF Geleidehonden.