Drie oplossingen voor meer financiële inclusie in het mkb

21 april 2020 Banken.nl

Het Europese bedrijfsleven bestaat voor meer dan 99 procent midden- en kleinbedrijven. Het mkb is bovendien goed voor twee derde van alle werkgelegenheid en daarmee heel belangrijk voor de maatschappij. Toch worden vele mkb’ers uitgesloten van financiële diensten. Het is daarom belangrijk dat de toegang tot financiële diensten wordt verbeterd. Financieel dienstverlener Banking Circle stelt drie oplossingen voor die daarvoor moeten zorgen: alternatieve geldschieters, samenwerkingsmodellen en de inzet van digitale innovaties wat betreft financiële dienstverlening. 

Uit recent onderzoek van Banking Circle – uitgevoerd onder meer dan 500 mkb’ers verspreid over Europa – blijkt dat bijna een kwart (24,6%) zonder toegang tot financiering verwacht dat personeel misschien overbodig wordt. Daar komt bij dat 13,3% bang is failliet te gaan zonder financiering. Deze cijfers laten zien waarom financiële inclusie zo belangrijk is voor kleine en middelgrote ondernemingen. Een manier om dat te bewerkstelligen is door mkb’ers snellere en goedkopere bankoplossingen aan te bieden. Denk hierbij aan het verbeteren van de toegang tot commercieel bankieren, transactiediensten en leningen voor het mkb in heel Europa.

Alternatieve geldschieters

Hoewel er behoefte is aan meer toegankelijkheid van financiële diensten, lukt het traditionele banken niet altijd om gewenste oplossingen aan te reiken. Dat komt voornamelijk door de grote verschillen tussen Europese mkb-bedrijven op het gebied van bedrijfsmodellen, de distributie van diensten en ambities. Daardoor is geen enkele organisatie hetzelfde en precies deze diversiteit maakt het lastig om effectieve en passende financiële oplossingen aan te bieden. Om mkb-ondernemers hierin beter van dienst te zijn, bieden bepaalde geldschieters andere alternatieven aan. 

Paypal heeft bijvoorbeeld onlangs aangekondigd dat het sinds de lancering van PayPal Working Capital in 2014 maar liefst 1 miljard pond aan financiering heeft verstrekt aan meer dan 37.000 kleine bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Ondanks de opkomst van steeds meer alternatieve geldschieters, benadert iets meer dan de helft (51%) van de door Banking Circle ondervraagde mkb’ers nog steeds een traditionele bank wanneer ze financiering nodig hebben. De belangstelling voor andere financieringsvormen is ondanks de angst voor het onbekende wel aan het toenemen. Zo overweegt 35% om een alternatieve geldschieter te gebruiken. 

Samenwerkingsmodellen

Nieuwe markten betreden is moeilijk voor bijvoorbeeld online-verkopers, maar ze kunnen het zich niet veroorloven om aan de zijkant te blijven staan. Om deze ondernemers te helpen nieuwe gebieden te betreden, moeten payment service providers belemmeringen wegnemen zoals:

  • Ongunstige wisselkoersen.
  • Hoge kosten voor grensoverschrijdende transacties. 
  • Trage afwikkelingstermijnen. 

De toegang tot goedkope grensoverschrijdende betalingen is een belangrijk struikelblok voor internationale handel voor het mkb. De oorzaak is een gebrek aan samenwerking met en verbindingen tussen financiële partijen. Anders la Cour, medeoprichter en CEO van Banking Circle vertelt: “Het is belangrijk om te erkennen dat financiële inclusie op basis van digitale technologieën geen geïsoleerd proces is. Het moet plaatsvinden binnen een breder verhaal. Het betreft een proces dat technologie verbindt met communicatie- en samenwerkingsstrategieën. Om vooruit te komen moeten partijen zoals financiële instellingen, fintechs en payment service providers samenwerkingsmodellen bouwen die het mkb ondersteunen.”

Digitale innovatie als katalysator

Willen alle betrokken partijen oplossingen ontwikkelen die passen bij de diverse mkb-markt, dan is technologie in ieder geval een belangrijke katalysator voor verandering. Ook om ervoor te zorgen dat een grotere samenwerking op gang komt. La Cour legt uit: “De realiteit is dat er een ommekeer moet komen in de manier waarop verschillende providers samenwerken. Er zijn tal van ambitieuze, maar nog steeds achtergestelde, kleine bedrijven met specifieke behoeften. Er zijn ook tal van potentiële leveranciers van innovatieve point-oplossingen die één specifiek probleem oplossen, maar er blijft een gebrek aan verbinding tussen partijen. We staan nu op het punt om te veranderen, wat moet resulteren in samenwerkingsmodellen en oplossingen die binnen het mkb passen. Dit moeten helpen bij het opbouwen van een grotere marktplaats waar zowel oude als nieuwe aanbieders van kunnen profiteren.”