ING en Minna Technologies lanceren tool voor managen abonnementen
ING België en Minna Technologies kondigen een nauwe samenwerking aan, die vooral de klanten van ING geld op moet gaan leveren. Samen lanceren zij een nieuwe dienst waarmee klanten eenvoudig binnen de digitale bankomgeving de status van allerlei lopende abonnementen kunnen ‘managen’. Ofwel, ermee stoppen of overstappen naar iets anders.
Minna Technologies is afkomstig uit Zweden, het land waar veel fintech-ondernemingen hun basis hebben liggen. Het bedrijf werd vorig jaar toegelaten tot het FinTech-Village van ING, om te werken aan een ‘proof of concept’. Die samenwerking krijgt nu een nieuwe invulling. Samen met ING gaat Minna er namelijk voor zorgen dat consumenten op eenvoudige wijze inzicht krijgen in al hun lopende abonnementen, met een geautomatiseerde opzeg- of overstapdienst.
Luis in de pels
“We zijn meer dan verheugd om samen te werken met een vooruitstrevende bank als ING. We zijn onder de indruk van hun innovatiesnelheid en kijken uit naar het bieden van nieuwe diensten aan digitale klanten. Met ING’s internationale vertegenwoordiging kunnen we miljoenen klanten gaan helpen in deze onzekere tijden”, stelt Joakim Sjöblom, CEO van Minna Technologies.
Wellicht dat ze zichzelf niet als zodanig willen presenteren, maar Minna manifesteert zich met deze nieuwe digitale dienst als een hardnekkige luis in de pels van veel bedrijven. Bijna iedereen heeft meer abonnementen dan men denkt en altijd zijn er een aantal waarvoor men betaalt zonder het nog te weten. Veel bedrijven vinden dat vaak best. ‘Slapende leden’ zijn immers de fijnste die er zijn. Ze klagen nooit, maar betalen wel.
Opzeggen of overstappen
Er zijn twee redenen waarom dit fenomeen toch nog steeds bestaat. In de eerste plaats omdat men vaak simpelweg vergeet ergens lid van te zijn. Ten tweede moet een consument via allerlei verschillende portalen gaan inloggen en contact leggen om een abonnement te annuleren. ING en Minna zorgen ervoor dat klanten straks beschikken over een duidelijk overzicht met lopende abonnementen en via een vingertik het abonnement kunnen stopzetten, uiteraard met inachtneming van een eventuele opzegtermijn. De dienst biedt ook een overstapservice, waarmee klanten kunnen overstappen naar bijvoorbeeld een goedkoper telefoon- of energiecontract.
Bijkomend voordeel van de nieuwe dienst is dat deze volledig te gebruiken is binnen de digitale bankomgeving van ING. Olivier Guillaumond, Global Head of ING Labs & Fintech’s: “Dit is een helder voorbeeld van fintech-partnerships met impact die binnen ING kunnen werken aan opschaling. Het biedt onze klanten een geautomatiseerde oplossing, waarmee ze hun abonnementen beter kunnen managen en gezamenlijk miljoenen euro’s kunnen besparen.”