Nederlanders hebben meer abonnementen dan ze denken, fintech speelt hierop in
Gevraagd naar hoeveel abonnementen ze denken te hebben blijkt maar liefst 91% van de Nederlanders dit aantal te onderschatten. Het Nibud, dat het onderzoek uitvoerde, roept op tot meer bewustzijn voor het afsluiten van abonnementen en pleit voor een goede persoonlijke administratie. Meerdere fintech-bedrijven springen in dit gat, wat mede mogelijk wordt gemaakt door PSD2.
Toegegeven, het wordt consumenten tegenwoordig ook wel erg makkelijk gemaakt. Met gelikte reclames, mooie verhalen en aantrekkelijke tarieven smeren bedrijven zichzelf zo vol met stroop dat ze voor velen onweerstaanbaar zijn. Online zijn vervolgens slechts enkele klikjes nodig om een abonnement af te sluiten. Een aantal abonnementen heeft bijna iedereen, zoals voor tv en internet en voor mobiele telefonie. Daarna ontstaat veel spreiding, denk bijvoorbeeld aan streamingsdiensten, de glazenwasser, tijdschriften en noem het maar op. Een gemiddeld Nederlands huishouden heeft elf abonnementen lopen en dat zijn er veelal meer dan mensen zelf denken. Voor het Nibud reden om eens aan de bel te trekken.
"We zien het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven", zegt Arjan Vliegenthart, sinds eind vorig jaar de nieuwe directeur van Nibud. "Hierdoor kunnen ze in geldproblemen komen. Het gevaar van abonnementen is dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt."
Het Nibud pleit voor meer bewustzijn en geeft consumenten diverse tips om ervoor te zorgen dat ze niet onnodig veel abonnementen hebben lopen. Een greep uit die suggesties.
- Maak een afweging of het echt nodig is en of het mogelijk leidt tot betalingsproblemen.
- Reken de maandelijkse kosten om naar een jaarbedrag.
- Kijk naar proefabonnementen en de loopduur van een abonnement, alsmede de mogelijkheden tot opzeggen.
- Bewaar overeenkomsten en documenten in een apart mapje, fysiek dan wel digitaal.
- Zet een herinnering in een agenda op een datum vóórdat een abonnement automatisch verlengd wordt.
Vliegenthart: "We zien het als een risico dat mensen meer abonnementen hebben en niet in de gaten hebben hoeveel ze daaraan uitgeven. Hierdoor kunnen ze in geldproblemen komen. Het gevaar van abonnementen is dat je uiteindelijk meer betaalt dan je eigenlijk wilt."
Nieuwe kansen door PSD2
Een financieel gezond leven, dat is wat veel financiële instellingen willen voor hun klanten. Dat klinkt niet alleen maatschappelijk verantwoord, dat is het ook. Als bank is het zacht uitgedrukt ongebruikelijk om klanten te vragen of ze dat nieuwe abonnement op de Grazia nou wel moeten afsluiten en of het niet wat minder zou kunnen. Meerdere fintechs bieden consumenten inmiddels echter zelf de kans om orde op zaken te stellen voor wat betreft het beheer van abonnementen.
Het delen van transactiegegevens onder PSD2 heeft tenminste twee fintech-bedrijven op het idee gebracht om een toepassing te ontwikkelen die al dan niet slapende abonnementen opspoort en gebruikers de mogelijkheid geeft om hiervan af te geraken. Dat zijn het Nederlandse Dyme en het Zweedse Minna Technologies. Beide partijen werken gelijkwaardig: het transactieoverzicht wordt gescand en abonnementen worden gedetecteerd. Vervolgens biedt de app een opzeg- dan wel overstapservice aan, waarmee de app het werk uit handen neemt, wat vaak komt kijken bij opzeggen of overstappen. Doorgaans zal er natuurlijk wel sprake zijn van een bepaalde opzegtermijn, maar in essentie zal het overgrote deel geld besparen dankzij deze innovaties.