Aantal onbetaalde facturen neemt toe door coronacrisis
Door de gevolgen van de corona-pandemie is het percentage aan klanten dat zijn facturen niet betaalt vanwege cashflowproblemen meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit onderzoek van fintech-bedrijf Onguard.
Voor de coronacrisis betaalde circa 33% van de klanten zijn factuur niet op tijd vanwege cashflowproblemen, terwijl het momenteel volgens de onderzoekers van Onguard gaat om maar liefst 72%. Vanzelfsprekend leveren zo veel onbetaalde facturen finance professionals heel veel extra werk op, bijvoorbeeld omdat ze persoonlijk contact met klanten moeten zoeken om deze facturen uiteindelijk toch te laten betalen. Toch doet slechts 39% van de finance professionals dat volgens de experts van Onguard.
Naast het zoeken van persoonlijk contact met klanten om rekeningen te vereffenen, worden klanten die hun factuur niet hebben betaald eveneens in 24% van de gevallen door finance professionals overgedragen aan incassobureaus en in 23% van de gevallen aan factoringmaatschappijen, zeggen de onderzoekers. Verder maken finance professionals ongeveer in een derde van de gevallen een betaalafspraak met klanten, die het verschuldigde bedrag vervolgens in termijnen kunnen terugbetalen.
Opvallende ontwikkeling
“Het is opvallend dat nog niet eens de helft van de finance professionals contact zoekt met klanten die openstaande facturen te laat of helemaal niet betalen”, concludeert Marieke Saeij, CEO van Onguard. “Zeker omdat het hebben van cashflowproblemen de voornaamste reden is dat klanten facturen laten liggen. De huidige situatie in de wereld vraagt om persoonlijk contact met klanten, maar regelmatig lukt dat niet vanwege tijdgebrek, wat absoluut van toepassing is tijdens de coronacrisis.”
Volgens Saeij is een efficiënt en geautomatiseerd debiteurenproces daarom zeer welkom: “We zien dat de behoefte dit soort specialistische software toeneemt. Wanneer software repeterende taken overneemt, hebben finance professionals namelijk meer ruimte om bij uitblijvende betalingen direct contact te zoeken met de klant en maatwerk te leveren. Hierdoor voelt een klant zich bovendien begrepen en dat komt de zakelijke relatie enkel ten goede.”
Ook wanneer een klant een factuur al enige tijd heeft laten liggen, is empathie ontzettend belangrijk, zegt Saeij, die benadrukt dat waar mensen werken nu eenmaal fouten worden gemaakt: “Mogelijk blijft betaling uit doordat bijvoorbeeld het inkoopnummer niet is vermeld.” Als een finance professional vervolgens met een begripvolle en openhouding met die desbetreffende klant contact zoekt, “dan is de kans op uiteindelijke betaling veel groter”, besluit Saeij.