Univé zet AI in voor snellere schadeafhandeling: ‘Meer ruimte voor persoonlijke aandacht’

Univé zet AI in voor snellere schadeafhandeling: ‘Meer ruimte voor persoonlijke aandacht’

08 augustus 2025 Banken.nl
Univé zet AI in voor snellere schadeafhandeling: ‘Meer ruimte voor persoonlijke aandacht’

Univé introduceert een nieuwe AI-oplossing om de afhandeling van autoschades te versnellen. Met de Univé SchadeCheck in de app kunnen klanten via enkele foto’s direct de reparatiekosten laten inschatten en de gevolgen voor hun premie inzien.

Waar AI-technologie in sommige gevallen kan zorgen voor belemmeringen in de financiële sector, laat de toepassing bij Univé een andere kant zien. Hier wordt de technologie juist ingezet om een herkenbaar en frustrerend proces voor de klant fundamenteel te vereenvoudigen.

Iedere automobilist kent het dilemma na een klein parkeerfoutje: is het de moeite waard om de schade te claimen? Vaak volgt een proces van overleg en informatie-uitwisseling, waarna blijkt dat het verlies aan premiekorting zwaarder weegt dan de reparatiekosten.

“Frustrerend voor zowel de verzekerde als onze schadebehandelaar,” vertelt Marco Nanne, directeur van Univé Schade. “Beiden steken veel tijd en energie in een schadebehandeling die uiteindelijk niet wordt afgerond.”

De nieuwe tool, ontwikkeld met softwarebedrijf Solera, moet dit voorkomen. De ‘Intelligent Estimation’-technologie analyseert foto’s van de schade en koppelt die aan de premiegegevens. Zo kan de klant direct een geïnformeerde keuze maken. Het richt zich voorlopig op de 10.000 tot 15.000 cascoschades die Univé jaarlijks ziet, waarvan er nu nog bijna 2.000 onnodig worden ingetrokken.

Nanne ziet een ‘revolutionaire potentie’ in kunstmatige intelligentie, die volgens hem bepalend zal zijn voor de toekomst van verzekeraars. “Waar de internetrevolutie informatie toegankelijk maakte, stelt AI ons in staat die informatie slim te verwerken en direct om te zetten in acties en voorspellingen.”

De vrees dat AI de menselijke maat vervangt, deelt de directeur niet. Hij ziet juist een kans om het tegenovergestelde te bereiken. “Door onze administratieve processen efficiënter te maken, ontstaat er meer ruimte voor persoonlijke aandacht voor onze leden, een van de uitgangspunten van onze coöperatie.”