In-vehicle betalingen gaan exploderen tussen nu en 2025
Het afrekenen van een tankbeurt of bijvoorbeeld een ritje door de wasstraat zal steeds vaker door de auto zelf gaan gebeuren. Dat komt hoofdzakelijk door toenemende samenwerking tussen betaaldiensten, automobielfabrikanten en partijen die de ondersteunende software verzorgen. Momenteel ligt de waarde van het aantal autonoom betalingen door voertuigen op iets meer dan $500 miljoen per jaar. Verwacht wordt dat dat bedrag in 2025 stijgt naar $86 miljard per jaar.
Het woord ‘auto’ is zo ingeburgerd dat men voor het gemak vergeet dat het een afkorting is van ‘automobiel’. Dat woord ontstond eind 19e eeuw, omdat het rijtuig in kwestie zichzelf (auto) kon voortbewegen (mobiel), ofwel zonder hulp van een paard of een ezel. Destijds een ware revolutie. Een ontwikkeling die momenteel gaande is, is de adoptie van autonoom betalen door auto’s. Volgt u het nog, met al die verschillende auto-woorden?
Integratie met boordsystemen
In toenemende mate zullen auto’s de betaling gaan overnemen van de inzittenden. Dat is vooral handig bij het afrekenen van tankbeurten, of het nu om brandstof of elektriciteit gaat. Hiervoor bestaat inmiddels de term ‘in-vehicle payments’. Via de boordsystemen van de auto kan deze snel en veilig het verschuldigde bedrag overmaken. Voor dat broodje bal of die Twix zal men echter nog wel even moeten uitstappen en naar het tankwinkeltje lopen.
Volgens Juniper Research gaat dit nu nog vrij ongebruikelijke fenomeen de wereld veroveren. In 2025 zal de waarde van het aantal in-vehicle betalingen zijn toegenomen van $500 miljoen nu toe tot $86 miljard. Een verhonderdtweeënzeventigvoudiging maar liefst. Aan de basis van die ontwikkeling ligt volgens co-auteur van het rapport ‘In-vehicle Payments: Adoption, Vendor Positioning & Market Forecasts 2020-2025’ Nick Maynard intensieve samenwerking tussen alle relevante partijen in de keten.
“Tanken en opladen kunnen fungeren als de perfecte use case voor de brede adoptie van in-vehicle betalingen. Maar om dit doel te bereiken moeten de relevante spelers zich aandachtig richten op het bouwen van samenwerkingsverbanden die zowel integratie als beschikbaarheid verhogen”, aldus Maynard.
Wie zijn dat dan, die relevante spelers? In willekeurige volgorde zijn dat natuurlijk de automobielfabrikanten, die overigens al enige tijd hiermee aan het experimenteren zijn. Eveneens onmisbaar is de betaalindustrie, die de betalingen moeten gaan verwerken en moeten zorgen voor de beveiliging via ‘tokenization’ en voor de integratie met digitale wallets. Uiteindelijk zullen ook software-ontwikkelaars deel moeten uitmaken van het geheel, zoals bijvoorbeeld fintech-onderneming FINN.
Voice-commerce
Tanken en opladen zullen naar verwachting het leeuwendeel (77%) vormen van de verwachte transactiewaarde in 2025. Ook de voice-commerce denkt echter te profiteren van deze innovatie. Integratie met spraakbediening van de auto maakt namelijk mogelijk dat men tijdens het rijden iets kan bestellen en ook meteen kan afrekenen, eventueel ook dat broodje bal of die Twix die al in de shop liggen te wachten. Geschat wordt dat de transactiewaarde van e-commerce, eten en drinken in 2025 de $11 miljard aantikt, tegenover slechts $12 miljoen nu.