Oprichters Crowdfundmakt koppelen loondienst aan ondernemen
Frank van der Linden en Jeroen van der Beek hebben allebei een goede baan bij respectievelijk het Erasmus MC en energieleverancier Eneco. Zij zijn echter ook het brein achter Crowdfundmarkt.nl, een platform waarop kapitaalzoekers en kapitaalaanbieders elkaar kunnen treffen. In een nieuwe aflevering van de podcast-serie Leaders in Finance gaat gastheer Jeroen Broekema met hen in gesprek.
Al aan het begin van de uitzending stelt Broekema dat er waarschijnlijk niet één crowdfundplatform in Nederland is dat de heren Van der Linden en Van der Beek níet kent. En daarin kan hij best eens gelijk hebben, want Crowdfundmarkt is een begrip in het wereldje. Crowdfundmarkt bestaat inmiddels sinds 2015 en in die periode heeft het platform een significante ontwikkeling doorgemaakt.
Wat Crowdfundmarkt feitelijk doet is vraag en aanbod bij elkaar brengen. Zelf zijn zij geen aanbieder van projecten. Door middel van slimme toepassingen zorgen zij ervoor dat enerzijds bedrijven en anderzijds investeerders elkaar kunnen vinden over alle verschillende crowdfundplatformen heen.
Ondernemen naast een baan
Opmerkelijk is dat het concept het werk is van twee mannen die er ook nog gewoon een goede baan naast hebben. Van der Linden is financieel manager bij het Erasmus MC en Van der Beek is Deal Structurer and Originator bij Eneco. Van der Beek was in zijn studietijd al actief met ondernemen. "Ik heb toen ook twee kleine bedrijfjes gehad. De ideeënbox staat de hele dag aan, om het zo te zeggen. Zo geldt het ook toen ik bij Eneco werkte en bij Frank in het team zat, dat we continu filosofeerden over wat zou er leuk zijn om eventueel hiernaast te doen? En ook meer vanuit een energie die het geeft om iets te ontwikkelen. Op die manier zijn we gestart, meer uit een vorm van hobby en interesse.”
Het idee ontstond alsnog vrij spontaan. Nadat Van der Linden in 2015 zijn huis had verkocht en wat geld over had om te beleggen ontdekten ze dat er nog niet zoiets bestond als een platform waarop bedrijven en investeerders elkaar makkelijk konden vinden. “We zaten in hetzelfde team bij Eneco en zoals Jeroen net al aangaf hebben we veel gespard over kansen in de markt en om iets daarnaast te doen. Uiteindelijk zijn we begonnen in 2015 met een simpele website waarbij we vraag en aanbod bij elkaar brengen. Dat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot steeds meer producten en steeds meer samenwerking met beide.”
Het concept is beetje bij beetje verder uitgebouwd, zoals Van der Linden al aanstipte. Beide heren waren toen in dienst bij Eneco, vanwaar ze elkaar ook kennen, dat ondernemerschap naast het werk sterk aanmoedigde. Ze prijzen zich allebei gelukkig dat zij toen bij Eneco werkten, anders was het hele concept mogelijk nooit van de grond gekomen. Juist ook vanwege het feit dat ze allebei in loondiensten waren – en nog steeds zijn – hebben ze gekozen voor organische groei van het platform.
“Ik denk dat het heel erg in het verlengde ligt van wat we deden”, antwoord Van der Beek op de vraag waarom ze met crowdfunding zijn begonnen. “We werkten natuurlijk allebei op een afdeling investeringsanalyse, waar we de business ondersteunden in het voorbereiden van investeringsvoorstellen. Van daaruit is het vaak zo dat de investeerder zelf vaak de afweging maakt: ‘Wil ik mijn geld in dit project stoppen of schrijft het crowdfunding-platform het voor middels een rating of iets dergelijks?’ Die analyse die daaraan voorafgaat ligt heel erg in het straatje van wat we al deden. Het was een groeiende markt, iets als Crowdfundmarkt bestond nog niet.”
Inmiddels dus wel en maandelijks maken er duizenden mensen gebruik van de diensten van Crowdfundmarkt, dat kennelijk voorziet in een behoefte. Van der Linden geeft aan goed om zich heen te hebben gekeken in andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, die al een stuk verder waren met crowdfunding.
“Je ziet wel dat de markten verschillend van elkaar zijn, dus in Engeland is er andere wet- en regelgeving. Zeker aan de ondernemerskant, waar dus ondernemers doorgestuurd worden naar de non-bancaire sector als er bij een bank nee verkocht wordt. Dat is in Nederland eigenlijk nog niet zo ver. Dus wat dat betreft zijn de markten moeilijk met elkaar te vergelijken en er was in het buitenland nog niet echt een concept zoals Crowdfundmarkt. Dus wat dat betreft zijn we wel zelf het wiel aan het uitvinden.”
Organische groei
Van der Linden beschreef al dat ze gekozen hebben voor een organische aanpak. “We zijn begonnen met de bouw van een platform, zoals je in het begin ook aangaf. Al redelijk snel kende elk platform ons. We moesten bekend zijn, we maken gebruik van hun projecten, dus we moeten weten hoe wij hun projecten presenteren.”
“Aan de andere kant was het veel wat we op een gegeven moment aan data aan het verzamelen waren. We konden daar gewoon nieuwswaarde uit halen. Dat is eigenlijk onze kracht, dat wij op basis van die data analyses konden maken die opgepikt werden door verschillende media en daardoor naamsbekendheid kregen. Dus we hebben geen grote marketingcampagne opgezet om naamsbekendheid te creëren.”
"Wij konden nieuwswaarde halen uit de data die we aan het verzamelen waren."
Het is misschien een beetje begonnen als een uit de hand gelopen hobby, het levert ook gewoon geld op. De klanten van Crowdfundmarkt zijn de verschillende crowdfundplatformen. Crowdfundmarkt genereert leads voor investeerders en voor zo’n lead krijgt men betaald. Voor bedrijven die zoeken naar financiering geldt ongeveer hetzelfde mechanisme.
Hoewel inmiddels het bekendste crowdfundplatform van Nederland is het momenteel nog niet de kip met de gouden eieren. “Het is op het moment nog steeds interessanter om in loondienst te zitten. Wat we continu doen, al vijf jaar lang, is ons doorontwikkelen. Al het geld dat we verdienen gaat naar een aantal freelancers die vast bij ons werken. Die zijn daar voor ons bezig. We stoppen al het geld dat we verdienen weer in het bedrijf om het groter te maken en om ons product te verbeteren en daarin te groeien.”