ING en Rabo in lijst 500 meest waardevolle merken ter wereld

03 februari 2021 Banken.nl

Brand Finance heeft de 2021 editie van de jaarlijkse ‘Global 500’ ranking uitgebracht. In de lijst prijken de meest waardevolle merken ter wereld. Waar grote tech- en telecommerken, voornamelijk uit Amerika en China zoals gewoonlijk de boventoon voeren, staan er deze editie wederom enkele Nederlandse bankmerken in de ranking. Dit jaar hebben Rabobank en ING de ranking weten te halen, terwijl meerdere (financiële) merken uit de lijst zijn verdwenen

Ieder jaar doet merkenbureau Brand Finance uitgebreid onderzoek naar de waarde en de kracht van merken. Een brede lijst aan factoren bepaalt uiteindelijk of een merk succesvol en als gevolg daarvan waardevol is. Bekendheid onder consumenten, tevredenheid van het personeel, de algemene reputatie van een bedrijf zijn er enkele van.

'Royalty Relief'

Om de waarde van een merk in geld uit te drukken maakt Brand Finance gebruik van de zogeheten ‘Royalty Relief’ benadering. Dat houdt in een schatting van de toekomstige opbrengsten die toe te schrijven zijn aan de merknaam, door een financiële waardering te verbinden aan een (doorgaans hypothetische) licentie om een merknaam te mogen voeren.

De top-7 meest waardevolle Nederlandse merkenKijkend naar de 2021 editie van de ‘Global 500’, dan valt meteen op dat er dit jaar slechts zeven Nederlandse merken in de lijst prijken. ‘s Nederlands bekendste merk is net als in voorgaande edities oliegigant Shell, met een merkwaarde van maar liefst €42,156 miljard. Net als in de ranking van vorig jaar staat het tweede Nederlandse bedrijf – accountants- en advieskantoor KPMG – op ruime afstand van Shell, in het geval van KPMG plek 148.

Een blik werpend op de financiële spelers in de lijst, dan zijn het voornamelijk grote internationale bankmerken die de top van de ranking bezetten. China’s #1 bank, ICBC staat in de top tien van de Global 500, op #8, met China Construction Bank op plek 11 en Agricultural Bank of China op plek 18. Bank of America is de eerste niet-Chinese bank in de lijst, op plek 40.

Rabobank en ING

Ingezoomd op de meest bekende Nederlandse merken vinden we ING op de derde plek (#170 wereldwijd) en Rabobank op #3 (#255 wereldwijd. Zij zijn de enige twee Nederlandse spelers uit het financiële domein, die de Global 500 ranking dit jaar hebben weten te halen. Vorig jaar stonden ook ABN AMRO en SNS Bank, evenals verzekeraars Aegon, a.s.r, en Nationale Nederlanden in de lijst.

Plekken vijf, zes en zeven in de lijst van meest waardevolle Nederlandse merken worden dit jaar bezet door Philips (258 wereldwijd), bierbrouwer Heineken (344) en hightechbedrijf ASML (een nieuwkomer in de ranking op plek 477. Overige Nederlandse bedrijven die vorig jaar nog in de lijst stonden, maar nu ontbreken zijn: levensmiddelenconcern Unilever, uitzendorganisatie Randstad en supermarktketen Spar.

De gehele Global 500 ranking is hier te vinden.