Kunnen traditionele banken de opmars van fintech-bedrijven doorstaan?
De noodzaak voor traditionele banken om digitaal te transformeren is niets nieuws onder de zon. Wel nieuw is echter de snelheid waarmee digitaal gedreven ‘nieuwkomers’ marktaandeel veroveren. Door hun behendigheid, snellere innovaties en het beter voldoen aan veranderende klantverwachtingen, vormen deze fintechs een duidelijke uitdaging voor het voortbestaan van traditionele banken. Aan het woord is James Maudslay, Global Head Insurance bij Equinix.
De digitale revolutie binnen de financiële sector heeft momenteel veel weg van een perfecte storm. Deze wordt voortgestuwd door drie onstuitbare factoren.
Verwachtingen en gedrag van de klant: Het zijn niet alleen de jongere, tech-savvy consumenten die verwachten dat financiële oplossingen gemakkelijk in gebruik zijn en intuïtief werken. Aangezien we allemaal steeds meer mobiel doen, willen we bijvoorbeeld ook continu toegang tot de bankdiensten. Daarnaast willen we meer en betere personalisatie: relevante aanbiedingen, aanbevelingen op maat en snel advies.
Fintech in opmars: De digital-first of zelfs digital-only nieuwkomers op de markt zijn gretig en ambitieus en zien meer dan genoeg mogelijkheden binnen de sector van de retailbanken. Met hun DNA om nieuwe technologieën toe te passen – van AI en IoT tot blockchain – is innovatie hen op het lijf geschreven. Zij zijn agile en responsive en daarmee vernieuwend voor de markt waarin zij opereren.
De fintechs passen zich razendsnel aan de verwachtingen van de klant aan en kennen een kortere tijd voor de time-to-market van hun diensten. En met een geschatte jaarlijkse groei van 25% op de wereldwijde fintech-markt tussen 2018 en 2022 is de druk van deze fintechs voorlopig goed voelbaar binnen de financiële sector.
Het devies van duurzaamheid: De druk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen, met aandacht voor mens en milieu, wordt steeds groter. Dit wordt vanuit allerlei hoeken aangedreven: investeerders, werknemers, klanten, regelgevers en overheden. Van duurzamer opereren op lokaal, nationaal en mondiaal niveau tot het aanbieden van duurzamere producten en diensten, zoals groene leningen. Daarmee is de groenere toekomst van retailbankieren digitaal.
Digitale transformatie cruciaal
Voor traditionele banken is het niet langer een kwestie van het benutten van hun digitale mogelijkheden om succesvol te zijn. Het is nu een bittere noodzaak dat ze hun digitale transformatie drastisch versnellen om überhaupt te kunnen overleven.
Maar waarom worden traditionele banken eigenlijk als inefficiënt en inflexibel beschouwd als het aankomt op de klanteisen van vandaag en de trends van morgen? Wat weerhoudt hen ervan om te voldoen aan de verwachtingen van de klant voor direct gemak, een relevant en gepersonaliseerd aanbod, naadloze ervaringen en innovatieve producten en diensten?
Als je uitzoomt, is het antwoord simpel: inflexibele en verouderde IT-systemen. De financiële sector steunt momenteel nog op een IT-infrastructuur die niet langer geschikt is voor het uiteindelijke doel. Dit maakt het moeilijk om de digitale vooruitgang te boeken die banken nodig hebben om te kunnen blijven concurreren. Hoe dit komt? Deze factoren spelen een rol.
Onsamenhangend productaanbod: Legacy IT-architecturen beperken zowel de integratie als de prestaties van moderne technologieën, zoals AI. Deze belemmeringen voor de integratie hebben een negatieve invloed op het vermogen om nieuwe inkomstenstromen te genereren en nieuwe producten te lanceren. Ook benadelen ze de mogelijkheid om eenvoudig met klanten in contact te komen. 57% van de wereldwijde bankdirecteuren verklaarde dat legacy-banksystemen een aanzienlijke invloed hadden op de integratie van opkomende technologieën.
Connectiviteitsbeperkingen: Het geïsoleerde karakter van traditionele IT-infrastructuren beperkt de communicatie, vooral tussen teams op verschillende locaties. Dit beperkt het vermogen van traditionele banken om te innoveren en snel nieuwe diensten te introduceren, waardoor de meer flexibele nieuwkomers aan terrein kunnen winnen.
Trage time-to-market: Gebukt onder de monolithische, inflexibele en traditionele architectuur, worstelen traditionele banken om te innoveren of om nieuwe producten tijdig te introduceren. Als gevolg hiervan kunnen ze alleen maar achterblijven als het gaat om de ontwikkeling van een nieuw dienstenaanbod dat inspeelt op de wensen van klanten.
Gebrek aan klantinzichten: Legacy-systemen bemoeilijken de onderlinge uitwisseling van data. Hiermee wordt het verzamelen van realtime klantgegevens en -inzichten eveneens onmogelijk. Zonder duidelijk zicht op deze data ontstaan er immers blinde vlekken. Hierdoor is het voor traditionele banken bijna onmogelijk om de behoeften van klanten volledig te begrijpen, snel te reageren en gepersonaliseerde diensten te leveren.
Interconnectie vormt de weg naar digitale versnelling
Traditionele banken weten dat ze hun digitale transformatie moeten versnellen. Velen erkennen ook dat hun IT-architectuur inflexibel en beperkend is, maar slechts weinigen zijn zich ervan bewust dat interconnectie een duidelijke weg vooruit biedt.
Interconnectie maakt namelijk de overgang naar een meer dynamische, flexibele en gedistribueerde IT-architectuur mogelijk. Interconnectie integreert mensen, clouds en data, waardoor hoogwaardige en veilige digitale ervaringen geboden kunnen worden aan klanten over de hele wereld. Daarnaast stelt interconnectie traditionele banken in staat om de veerkracht en digitale transformatie te bereiken- en dat gaan ze nog nodig hebben om succesvol te blijven tussen de snelle fintechts.