Bankieren voor topbestuurders: welkom bij Van Lanschot Executives

03 mei 2022 Banken.nl

Jacqueline van der Voort is directeur van Van Lanschot Executives. Haar business unit is een bijzondere binnen Van Lanschot: er worden grote vermogens beheerd van bekende namen. "Onze klanten stellen hoge eisen en dat is niet zo gek. Ze werken keihard voor hun business en dat verwachten ze van ons ook."

Waarom heeft Van Lanschot een speciaal team voor Executives? 

"Het is een unieke doelgroep: bestuurders en commissarissen van beursgenoteerde ondernemingen in Nederland. Ze werken veel, dus er is weinig tijd. Daarbij is er altijd exposure, als zij iets doen, goed of fout, dan komt dat in de krant. In de regel zijn er aandelen in het eigen bedrijf in hun bezit, waar ze niet zomaar in mogen handelen in verband met voorkennis. Er zijn vaste periodes, zaken waar je rekening mee moet houden. Daarnaast heeft deze groep vaak belangen of commissariaten in andere sectoren."

"De vraagstukken zijn niet alledaags en specifiek. Als je daar hulp bij nodig hebt, dan wil je gewoon iemand met kennis van zaken. Ontzorgen vind ik zelf geen mooi woord, maar dat is wel wat we doen. De dienstverlening moet kloppen: dan is het fijn om met mensen te werken die het snappen. Ik geloof sterk in specialisatie: je helemaal verdiepen in een niche en daar heel goed in worden."

Bankieren voor topbestuurders: welkom bij Van Lanschot Executives

Kun je iets vertellen over de risico’s die deze klanten lopen?

"Een schrikbeeld is een CEO of CFO die aandelen verkoopt in een periode waarin dat niet is toegestaan. Zoiets mag wat mij betreft niet voorkomen, op dit niveau. We zijn daarom erg van de dubbele checks. Het afbreukrisico is nu eenmaal groot als je in de publieke belangstelling staat. Wij zijn daar altijd van doordrongen. Bij Executives maken wij het verschil, onze klanten verwachten een hoog niveau als het gaat om securiteit."

"Onze klantengroep is veeleisend, maar tegelijk ongelooflijk interessant. Voor mij is het heel mooi om een inkijkje te krijgen in al die bedrijven, daar langs te gaan en mee te maken hoe het er in de praktijk aan toegaat. Er lopen veel onderlinge lijnen, zo bedienen we ook oud-politici die naar het bedrijfsleven gaan en andersom."

Wat zijn veel voorkomende problemen waar jij CEO’s en andere topbestuurders bij kan helpen? 

"Fiscaal optimaal is een belangrijk vraagstuk en privacy is ook belangrijk. Het is een doelgroep met uitdagende problemen zoals de overdracht van vermogen. Soms hebben nieuwe klanten bijvoorbeeld nog geen testament, dat is een eerste punt van aandacht."

"Het begeleiden van de kinderen is een belangrijk aspect, die weten niet altijd hoeveel vermogen er is en hoe ze daarmee om moeten gaan. Soms krijgen ze op het schoolplein te horen: ‘Jouw vader heeft vorig jaar tien miljoen verdiend’, dat staat dan in een openbaar jaarverslag en komt vervolgens in het nieuws. Daar moet je kinderen in meenemen en op voorbereiden. Stel dat ze onverwacht erven als ze net achttien zijn, dat heeft grote gevolgen. Als je je vermogen zelf verdiend hebt dan groei je daarin, maar als je erft is dat anders. Dat zijn zaken waar we ervaring mee hebben en bij helpen."

Ben je als bestuurder niet net zo goed af met een kundige private banker zonder dit specialisme?

"Wij zijn een van de weinige banken in Nederland die deze service aanbieden. Je moet kunnen omgaan met grote vermogens. Van Lanschot heeft het voordeel dat we aandelen bij onszelf kunnen onderbrengen, er is geen aparte custodian nodig. We begrijpen deze doelgroep, ook omdat we inmiddels veertig procent van deze markt bedienen. We zijn een wealth manager en een reguliere bank, dat is een voordeel."

Hoe komen bestuurders bij Executives terecht?

"Meestal via mond-tot-mondreclame, er wordt in de boardroom gepraat en dan volgen er soms meer mensen van hetzelfde bedrijf. We hebben een interessant netwerk opgebouwd in de loop der jaren. Mensen vinden onze bijeenkomsten daarom ook aantrekkelijk: daar ontmoeten ze elkaar. Hopelijk kan dat snel weer. Ons werk is zo specialistisch, dat er weinig concurrentie is in Nederland. Eigenlijk is dat wel een luxepositie (lacht). Een leuke nieuwe doelgroep zouden meer vrouwelijke CEO’s en bestuurders zijn, die er de komende jaren naar verwachting bijkomen."