Mollie betreedt groeiende ‘Buy Now Pay Later-markt’
De markt van Buy Now Pay Later heeft er met Mollie een nieuwe speler bij. Om het nieuwe financieringsproduct te realiseren is de Amsterdamse fintech de samenwerking aangegaan met in3 – een Nederlands betaalplatform dat gespecialiseerd is in de Buy Now Pay Later-betaalsector (BNPL). Het tweetal wil samen webshops in Nederland toegang geven tot de betaalmethode van in3.
Er is volgens Mollie sprake van een groeiende markt en vraag naar BNPL-methoden, zowel vanuit consumenten als ondernemers. Uit cijfers van de fintech zou namelijk blijken dat het aantal BNPL-betalingen afgelopen jaar met 156% is toegenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Die stijging zou niet alleen te danken zijn aan een breder gebruik van BNPL-betaalmethoden bij een grotere groep ondernemers, ook het gemiddeld aantal BNPL-betalingen per verkoper is met 76% gestegen.
De betaalmethode van in3 biedt consumenten de mogelijkheid om via iDeal in drie rentevrije termijnen te betalen. Het eerst deel dient de consument direct te betalen, de tweede en derde termijn volgen na dertig en zestig dagen. Nadat de eerste betaling is afgerond, wordt gegarandeerd dat het hele aankoopbedrag uitbetaald wordt aan de ondernemer zodat zij geen risico lopen.
Populair product
“Consumenten hebben niet altijd de financiële middelen beschikbaar om te kopen wat zij op dat moment nodig hebben. Door meer flexibiliteit te geven met BNPL, kan de conversie en de gemiddelde orderwaarde verhoogd worden”, legt Mollie-CCO Ken Serdons uit. “We zijn enthousiast om met in3 samen te werken en zo een alternatieve, rentevrije BNPL-betaalmethode te bieden, waarbij de betaling aan onze klanten gegarandeerd is.”
Uiteraard wordt er ook verheugd op het partnership gereageerd vanuit in3. Hans Langenhuizen legt uit dat de Amsterdamse fintech niet alleen veel kernwaarden deelt, maar het simpelweg ook een groot deel van de online betalingen in Nederland afwerkt. Volgens de CEO van in3 heeft zijn bedrijf inmiddels al “heel veel” verzoeken ontvangen van Mollies klanten om de betaaloptie te introduceren in hun webshop.