Verduurzaming is zóveel meer dan vergroenen

09 juni 2022 Banken.nl

De Nederlandse financiële wereld is een nieuwe naam rijker: Ingage. Hiermee worden de Amsterdamse activiteiten van CMIS Group voortaan aangeduid, eerder bekend onder de naam Aetos. Onder Ingage vallen Ingage Franchise, Ingage Investment Solutions en Ingage Servicing. Het Hypotheken Event van Outvie is het eerste event waar Ingage naar buiten treedt en zal plaatsnemen in het panel over het faciliteren van de Klimaatdoelstellingen in de Nederlandse woningmarkt. 

"Het unieke aan Ingage, ook kijkend naar de branche waarin we opereren, is dat we verschillende disciplines op het gebied van hypotheken binnen één bedrijf hebben ondergebracht", vertelt Mark de Rijke, CEO bij Ingage. "Van het ontwikkelen van een product, het aantrekken van geld tot en met het complete advies en de distributie die daarmee samenhangt."

"Ingage Franchise omvat de merken De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek en Hypokeur en daarmee zijn we de grootste franchisegever op het gebied van hypotheekadvies in Nederland. Daarnaast trekt Ingage Investment Solutions investeerders aan om voor de funding van onze hypotheeklabels Merius Hypotheken en Impact Hypotheken te verzorgen."

Mark de Rijke, CEO, Ingage

"En Ingage Servicing, tot slot, is ons bedrijf dat de verstrekte hypotheken servicet. Denk daarbij aan het hele palet: van het acceptatieproces van hypotheekaanvragen tot het beheren van hypotheken, en van achterstandenbeheer tot incasso’s – en alles wat met hypotheekadministratie te maken heeft. We hebben inmiddels zo’n 4,7 miljard euro aan hypotheekleningen in beheer."

"Om meer synergie tussen de verschillende bedrijfsonderdelen te creëren en met overkoepelende belangen naar buiten te kunnen treden, hebben we onze handelsnamen veranderd. Deze naam is, uiteraard, niet zomaar gekozen: ‘in’ staat voor ‘invest, ‘gage’ duidt op ‘mortgage’ en ‘ingage’ is te herleiden naar ‘engage’, dat staat voor betrokken zijn. Deze woorden staan voor wie we zijn en worden weerspiegeld in onze nieuwe naam."

Verduurzaming stimuleren: ook voor woningen met een G-label

Eén van de speerpunten van het nieuwe Ingage is duurzaamheid. "Een van de nieuwste hypotheekproducten van Ingage, Impact Hypotheken, is er écht op gericht om verduurzaming te stimuleren. En dat is nodig, want niet iederéén bezit immers een nieuwbouwwoning of een woning met een A-label. Ook de eigenaren van oudere woningen willen we helpen om naar een beter energielabel te krijgen. Dat doen we onder meer door ze te begeleiden in dit proces en door ze te motiveren hun woning te verduurzamen."

"Daarbij kijken we ook naar de realiteit: wanneer iemand in een jaren vijftig-woning woont, kun je niet verwachten dat die snel een A-label bereiken. Maar als een C-label wél mogelijk is, dan moet je die consument stimuleren dit te doen. Dat doen we bij Impact Hypotheken door hen, onder voorwaarden, te belonen. Daarbij helpen we hen ook om de verduurzaming concreet te verwezenlijken. En voor elke nieuwe Impact Hypotheek die we verstrekken plant Staatsbosbeheer een boom."

Verduurzamen is méér dan vergroenen

"Bij verduurzaming denken mensen al snel aan vergroenen, maar wij trekken als organisatie duurzaamheid veel breder. Wij denken dat we veel meer kunnen betekenen dan alleen op het zogenaamde groene stuk. Dat doen we onder meer door aandacht te vragen voor de groepen die tussen wal en schip vallen. Door oplossingen te bedenken die ook praktisch uitvoerbaar zijn, dragen wij ons steentje bij."

"Zo rijden we alleen nog met elektrische leaseauto’s, gebruiken minder kantooroppervlak, doen vrijwilligerswerk, ruimen de omgeving op van ons kantoorpand en sponsoren (kleine) sportclubs en het Leontienhuis (red. initiatief van voormalig wielrenster Leontien van Moorsel om mensen met een eetstoornis te helpen). Sociaal bezig zijn is óók duurzaam."

Opleiding adviseur duurzaam wonen

Een van de kernwaarden van Ingage is Samenwerken. Om nog meer slagkracht te creëren, werkt Ingage ook samen met externe partijen. "De opleiding tot Adviseur Duurzaam Wonen vind ik persoonlijk een prachtig voorbeeld van hoe we dingen voor elkaar hebben weten te krijgen door transparant en gedreven vanuit intrinsieke motivatie met elkaar samen te werken. Door de koppen binnen de branche bij elkaar te steken, is deze opleiding een jaar of drie geleden ontstaan. Onze franchiseorganisatie en de Rabobank hebben zich samen ten doel gesteld om 80% van de hypotheekadviseurs in Nederland deze opleiding te laten volgen", aldus De Rijke.

"Want in de praktijk merkten we dat adviseurs heel graag adviseren over hypotheken en alles wat daarmee te maken heeft, maar het onderwerp duurzaamheid bleef soms nog liggen. Bijvoorbeeld omdat men bang was te weinig kennis van deze materie te hebben. Wij willen juist dat dit een vast onderdeel van het adviesgesprek wordt. Net zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers, een goed pensioen en bijvoorbeeld een overlijdensrisicoverzekering al logische thema’s tijdens gesprekken zijn."

Arbeidsmarktscan: voor gelijke kansen in hypotheekverstrekking

"Een ander voorbeeld van goede samenwerking is de Arbeidsmarktscan, daarvan zijn we een van de grondleggers", gaat De Rijke verder. "Deze tool hebben we samen met een aantal geldverstrekkers ontwikkeld. Inmiddels is het ook een door NHG geaccepteerd middel geworden om een inkomen te laten beoordelen."

"Waarom we de Arbeidsmarktscan hebben bedacht? We merkten dat mensen met tijdelijke contracten, ook zij die theoretisch en/of vaktechnisch goed opgeleid zijn en dús veel kansen op de arbeidsmarkt hebben, nog altijd werden beoordeeld op hun inkomen van de afgelopen drie jaar. En dit is, onder meer door de coronaperiode, niet echt realistisch. Mensen die een woning wilden kopen dreigden als gevolg daarvan tussen wal en schip te raken."

"Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Wij wilden veel meer kijken naar wat daadwerkelijk de carrièrekansen van deze mensen zijn en hun inkomen vanuit een voorspellend karakter waarderen. Vervolgens kun je daaraan een waarde hechten die een hypotheekverstrekker kan gebruiken in de hypotheekaanvraag en de risicoanalyse. Ik ben er trots op dat we dit samen voor elkaar hebben gekregen."

"Het unieke aan Ingage, ook kijkend naar de branche waarin we opereren, is dat we verschillende disciplines op het gebied van hypotheken binnen één bedrijf hebben ondergebracht."

Ein-de-lijk weer fysieke bijeenkomsten

Ingage zal voor het eerst als merk zichtbaar zijn tijdens het Hypotheken Event, dat gehouden wordt op 20 en 21 juni. "Dit event is een uitgelezen mogelijkheid om je te laten inspireren door sprekers en natuurlijk om nieuwe contacten op te doen en weer te verbinden met oude relaties. We hebben, als gevolg van corona, immers zo’n twee jaar op afstand met elkaar samengewerkt. Het is mooi dat we weer fysiek kunnen werken aan de binding binnen de branche. Want, zoals ik al zei, juist door samen te werken kun je iets bereiken, je hoeft het niet alleen te doen als bedrijf."

Hypothekenevent is afspiegeling van de branche: daar wíl je bij zijn

"Bovendien zijn er altijd goede sprekers aanwezig, die je ongetwijfeld inspireren. Er zijn natuurlijk wel veel events voor adviseurs, maar niet een congres zoals dit waar hypotheekservicers, banken, verzekeraars, regiepartijen, grote adviesorganisaties en soms mensen van het ministerie en de AFM samenkomen. Die kennis en vele inzichten komen allemaal samen en dat maakt dit event tot een afspiegeling van de branche."

"Voor mij persoonlijk zijn deze dagen geslaagd als mensen één of twee dingen meenemen die ze in hun eigen organisatie kunnen gebruiken en implementeren. Het zal echt niet zo zijn dat alle zaken die aan bod komen relevant zijn voor jou, maar je pikt er áltijd iets van mee. Het feit dat dit event jaar in jaar uit zo drukbezocht is, spreekt volgens mij boekdelen over de manier het gewaardeerd wordt", besluit De Rijke.

Meer over Outvie
Profielpagina
Outvie is een partner van Banken.nl