Drie manieren om als financiële organisatie waarde uit data te halen

10 januari 2023 Banken.nl

De financiële dienstverleningssector bevindt zich middenin een enorme verandering. Verwachtingen van de consument zijn verschoven en organisaties maken gebruik van nieuwe innovaties om aan de behoeften van hun klanten te voldoen. Veranderingen in de regelgeving hebben er bovendien toe geleid dat financiële organisaties de manieren waarop ze data verzamelen en verwerken moeten herzien. Daarbij is de concurrentie van nieuwe fintech-bedrijven een extra stimulans om nieuwe groeikansen te creëren.

De financiële sector is zeer data-intensief. Deze data worden vaak in losse afdelingen gecreëerd, waardoor informatiesilo's ontstaan. Wanneer teams samenwerken, worden data gedeeld en gerepliceerd over meerdere teams, regio's en afdelingen. Dit zorgt voor frictie, hogere kosten en maakt het verplaatsen van data zeer complex. De uitdaging voor veel gevestigde bedrijven is dat de infrastructuur uit het verleden niet is gebouwd om te voldoen aan de eisen van de financiële sector om data op te vragen en in te zetten voor zinvolle inzichten.

Wat zijn nou de belangrijkste manieren om als financiële organisatie meer waarde uit data te halen? We zetten drie punten op een rij.

Wettelijke rapportageverplichtingen

De hoeveelheid rapportageverplichtingen is de afgelopen tien jaar exponentieel gestegen. Dit heeft geleid tot een grotere complexiteit en grotere veiligheidsuitdagingen voor bedrijven. Toezichthouders hebben hogere verwachtingen van bedrijven met het oog op risicobeperking en transparantie. Door de huidige technologie is het makkelijker om data op te slaan, vast te leggen en te analyseren. Toezichthouders vragen daarom extra informatie, omdat het nu mogelijk is om meer documentatie en transparantie te eisen.

Rinesh Patel, Global Head of Financial Services, Snowflake.

Veel bedrijven in de sector kozen voor een tactische snelle oplossing voor de korte termijn, maar hierdoor is het operationeel risico groter geworden en neemt de kans op boetes toe. Compliance-afdelingen zijn daarom jarenlang bezig geweest met het maken van rapportageprocessen, het beheren van inconsistente datasets, het onderhouden van verouderde dataopslag en vooral het toezicht op verschillende governance-niveaus. Voor een grote wereldwijde bank of vermogensbeheerder is deze gefragmenteerde en handmatige aanpak van databeheer en -analyse niet houdbaar, gezien de omvang van de processen en het feit dat zij in meerdere landen aan de wetgeving moeten voldoen.

Financiële dienstverleners moeten zich voorbereiden op robuustere rapportages om te voldoen aan het steeds veranderende regelgevingslandschap. Dankzij de governance- en securitymogelijkheden van een moderne cloud wordt het beheren van data tussen teams makkelijker en is het eenvoudiger om de benodigde data te realiseren.

Hiermee wordt oude en inconsistente data vervangen door een gecentraliseerde data-architectuur, die één enkele bron van waarheid biedt.

Customer 360 experience

Financiële organisaties zijn relatief traag geweest in het gebruiken van consumentendata om hen een betere ervaring te bieden. Momenteel staat het streven naar meer zichtbaarheid en het krijgen van een 360-gradenbeeld van het consumentengedrag centraal bij financiële dienstverleners. Consumenten willen goede digitale ervaringen die inspelen op hun verlangen naar eenvoud en gemak. Nieuwe regelgeving, zoals PSD2 en regels voor open banking, hebben er ook voor gezorgd dat klanten meer verwachten op dat gebied.

Financiële professionals kijken steeds vaker naar data om het doorlopende relatiebeheer met hun klanten te ondersteunen. Vermogensbeheerorganisaties kunnen het investeringsproces digitaliseren - van het vinden van klanten tot het beheren van rekeningen en het aanbieden van plannen op maat. Effectief gebruik van data kan in deze sector leiden tot meer tijd voor adviseurs die besteed kan worden aan het behoud van belangrijke klanten door een betere gepersonaliseerde dienstverlening

Toegang tot ESG-data en -rapportages

Dankzij een toenemende druk van stakeholders en de klimaatproblematiek, worden bedrijven gedwongen om duurzaamheid prioriteit te geven. Om het duurzaamheidsprobleem te begrijpen, te evalueren en actie te ondernemen, hebben bedrijven toegang nodig tot technologie die holistische ESG-datamogelijkheden en -oplossingen biedt.

Financiële bedrijven verzamelen grote datasets uit de publieke sector, waaronder overheidsrapporten, wetenschappelijke instanties en rapporten uit de particuliere sector, om de klimaatuitdaging te begrijpen en aan te pakken. Bedrijven gaan met spoed over tot het verwerven van datasets, om te voldoen aan ESG- en duurzaamheidscriteria die nodig zijn om de impact te evalueren en vooruitgang te boeken ten opzichte van hun eigen beloftes.

Vermogensbeheerders gebruiken duurzaamheidscriteria zoals de blootstelling aan koolstofintensieve bedrijven om beleggingsbeslissingen te nemen. Banken kijken naar ESG-risico's voor bedrijfsportefeuilles en verzekeringsmaatschappijen gebruiken ESG-data om het klimaatrisico en de overgangsrisico's te beoordelen bij het afsluiten van verzekeringen. Er zijn verschillende use cases voor teams die met ESG-data te maken krijgen: van portefeuilleconstructie tot financiële planning en wettelijke rapportages. 

Met cloud-native oplossingen kunnen bedrijven gebruikmaken van kant-en-klare query-data over gevestigde datasets op de markt. Ze kunnen die data vervolgens op een veilige, gecontroleerde manier delen tussen teams - met een grotere snelheid om de markt te bereiken. Organisaties kunnen hiermee ook voorzien in de behoefte aan schaalbare analyses en toegang krijgen tot een data-ecosysteem om hun eigen ESG-applicaties te bouwen voor verschillende gebruikers- en workflow-vereisten.

Een blik in de toekomst

De investeringen in data en technologie blijven toenemen om te voldoen aan de huidige en toekomstige eisen van de financiële dienstverlening. Naarmate organisaties hun activiteiten versterken, vergroten zij hun waarde voor al hun stakeholders. Bedrijven kunnen dankzij een betere datastrategie nadenken over hoe ze de operationele efficiëntie kunnen verbeteren, de aantrekkingskracht voor de consument kunnen vergroten door een betere klantervaring of risico's kunnen beperken. De weg naar zakelijke waardecreatie zal een zakelijke en digitale transformatie omvatten naarmate bedrijven hun activiteiten moderniseren met technologie en data-innovatie via cloud-native oplossingen.

Dankzij datacloud-technologie zijn bedrijven beter uitgerust om te reageren op toekomstige uitdagingen en kansen. Bedrijven kunnen centraal staan in gedeelde data-ecosystemen en tegelijkertijd de veiligheid en controle behouden die ze nodig hebben. Het helpt financiële dienstverleners om de infrastructuur te creëren die nodig is om te overleven in een veranderende industrie en wereld.

Een artikel van Rinesh Patel, Global Head of Financial Services, Snowflake.