Mastercard: ‘Toeristen in Nederland geven meer uit aan ervaringen’

18 juli 2023 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Reizigers die Nederland bezoeken geven steeds meer geld uit aan ervaringen zoals diners, museumbezoeken, nachtclubs en andere vormen van entertainment. In maart 2023 lagen de uitgaven aan deze ervaringen 65% hoger ten opzichte van maart 2019. Tegelijkertijd daalden de uitgaven van deze reizigers aan spullen, zoals sieraden en elektronica, in maart 2023 met 6%, ten opzichte van vier jaar eerder.

Dat en meer blijkt uit het Travel Industry Trends 2023-rapport van het Mastercard Economics Institute dat inzicht biedt in wereldwijde reistrends. Als we specifiek naar de Nederlandse toeristische uitgaven kijken, zien we dat vrijetijdsreizen in Nederland nog altijd onder het niveau van voor de coronacrisis liggen – al wordt het verschil steeds kleiner.

Inbound Tourism Spend - Experiences vs Things (Netherlands)

Zo gaven Nederlanders in 2023 bijna 14% minder uit aan vluchten dan in maart 2019. Wel zijn de boekingen in het eerste kwartaal van 2023 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022 met 17% gestegen.

Wat opvalt is dat het aantal zakelijke vluchten momenteel hoger ligt dan het aantal vrijetijdsvluchten. “Dit kan gedreven zijn door regio’s die de terugkeer naar het kantoor sterk aanmoedigen”, verklaren de onderzoekers van Mastercard.   

Top 10 International Travel Destinations

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat het Verenigd Koninkrijk en Spanje de twee populairste reisbestemmingen zijn voor Europese toeristen. Nederland eindigt op de negende plaats in de top tien bestemmingen van Europese reizigers

Overigens zijn de Verenigde Staten terug te vinden op de derde plek (ten opzichte van de vijfde plek in 2022), wat volgens Mastercard zou betekenen dat reizigers weer steeds verder van huis durven te reizen.  

Het volledige onderzoek is hier te vinden.