Capgemini: ‘Aantal digitale betaaltransacties wereldwijd naar verwachting 1,3 miljard in 2023’

03 oktober 2023 Banken.nl 5 min. leestijd
Meer nieuws over

Er zullen dit jaar wereldwijd 1,3 miljard girale transacties plaatsvinden, zo blijkt uit het World Payments Report 2023 van het Capgemini Research Institute. De onderzoekers berekenden verder dat – naarmate consumenten en bedrijven verder overstappen op nieuwe, digitale betaalopties – deze groei zal versnellen tot 2,3 miljard in 2027, uitgaande van een jaarlijkse groei van 15%.

Het World Payments Report 2023 van Capgemini is gebaseerd op de inzichten uit twee primaire bronnen: de Global Large Businesses Survey 2023 en de Global Banking and Payments Executive Surveys and Interviews 2023. Deze twee bronnen beslaan de inzichten uit maar liefst zeventien markten (waaronder ook Nederland). Hiervoor werden in totaal 355 senior bestuurders geïnterviewd over tal van betalingsonderwerpen, in het bijzonder over factoren die de disruptie van betalingen bevorderen.  

Een groeiende digitale betalingsinfrastructuur, toenemende regelgeving en trends als open bankieren hebben de manier waarop klanten en bedrijven betalen voor hun goederen en diensten flink veranderd de laatste jaren. Volgens het rapport zullen nieuwe betalingsmethoden tegen 2027 goed zijn voor ongeveer 30% van het totale volume, terwijl traditionele betalingen zullen dalen tot bijna 70% van het totale aantal niet-contante transacties.

Expanding digital payments infrastructure fuels non-cash transaction volume growth

Cash Management Services

Vanaf het moment dat centrale banken de rente begonnen te verhogen, schoten de kosten van schulden omhoog. Uit het rapport komt naar voren dat meer dan de helft van de corporate treasurers van mening is dat de toenemende globalisering van de handel en de voortdurende verstoringen van supply chains de vraag naar effectieve en efficiënte cash management services (CMS) hebben bevorderd.

Nog eens een derde stelt dat veranderende risico’s (geopolitiek en cyberveiligheid) CMS cruciaal maken, terwijl bijna 30% de stijgende inflatie noemt als oorzaak voor hun groeiende behoefte aan beter cash management.

Terwijl bedrijven de aanhoudende economische tegenwind moeten overwinnen, is het huidige CMS-aanbod volgens de onderzoekers grotendeels ontoereikend voor multinationals. Ondanks het feit dat ze gemiddeld meer dan 27 bankrelaties hebben om aan hun treasurybehoeften te voldoen.

Enterprises with ineffective cash management services are vulnerable to business upsets

Meer dan 70% van de leidinggevenden van ondernemingen zegt dat ze te maken hebben met problemen op het gebied van geschillennalatigheid, slechte kredietrisicobeoordelingen en vertraagde of dubbele verwerking van betalingen.

De oplossing zou volgens de respondenten duidelijk zijn: ongeveer twee op de drie (63%) leidinggevenden verantwoordelijk voor betalingsverkeer noemen barrières uit het verleden als de grootste belemmering voor een efficiënt CMS.

“Het huidige model voor de aanpak van cash management services moet op de schop”, legt Jeroen Hölscher (Global Head of Payments Services bij Capgemini) uit. “Corporate executives voelen de druk van toenemende inefficiëntie bij langdurige cash conversion cycles.”

Disjointed digital transformation leads to cash management challenges

“Ons rapport maakt duidelijk dat een robuuste digitale basis de weg voorwaarts is om de waardeketen te optimaliseren”, vervolgt Hölscher. “Door de inherente complexiteit van hun eigen bedrijfs- en IT-modellen te vereenvoudigen, kunnen banken en betalingsbedrijven de productiviteit en prestaties verhogen om de treasury-behoeften van hun klanten te managen.”

Retailachtige betaalervaring

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat nieuwe betaaloplossingen en sector-initiatieven de groei van digitale betalingen bij bedrijven stimuleren. Ook de verwachtingen veranderen: 63% van de zakelijke klanten verlangt in 2023 een retailachtige betaalervaring van hun bank.

De onderzoekers stellen dat de payments-sector voorop heeft gelopen in de digitalisering, maar dat dit ten koste is gegaan van de regelgeving (waaronder ISO20022 en SWIFT-initiatieven voor wereldwijde betalingen), waardoor er weinig ruimte overblijft voor investeringen in toekomstige innovaties.

High costs and stressed revenues leave little room for innovation

Leidinggevenden uit de payments-sector geven aan dat bijna 80% van de traditionele inkomstenbronnen uit betalingen onder druk staan en dat dienstverleners hun focus opnieuw moeten balanceren tussen retail- en commerciële betalingen. Wereldwijd gelooft meer dan 50% van de payments-managers dat commerciële betalingen een beter winstpotentieel bieden dan retailbetalingen.

Samenwerking

Tot slot schrijven de Capgemini-onderzoekers dat end-to-end digitale transformatie in transaction banking betrokkenheid van bovenaf, samenhangende planning en een gemeenschappelijk doel voor structurele hervormingen vereist.

67% procent van de bankdirecteuren erkent dat strategisch samenwerken met zakelijke klanten de dreiging door FinTechs en PayTechs vermindert. 57% van de payments-directeuren laat weten dat strategische bankpartners door deze relaties meer cross- en upsellingkansen krijgen.

Om strategische relaties met zakelijke klanten op het gebied van cashmanagement te koesteren, biedt het rapport banken en betalingsbedrijven een drieledige strategie: vereenvoudig de backoffice om innovatie en flexibiliteit mogelijk te maken; presteer met platforms om de efficiëntie van het cash management te verhogen; en ga met zakelijke klanten om als strategische partners, niet als dienstverleners.