Eén op de vier mkb’ers slachtoffer van cyberaanvallen

Maar liefst 28% van de Nederlandse mkb-ondernemers is al doelwit geweest van digitale oplichters, blijkt uit nieuw onderzoek van Mastercard. De groeiende cyberdreiging zorgt voor veel onzekerheid en remt de groeiambities van ondernemers. Mastercard heeft een aantal praktische tools gelanceerd om ondernemers hierbij te helpen.
Het onderzoek van Mastercard, dat ruim 1.800 Europese mkb-bedrijven onderzocht, laat zien dat een kwart al een aanval heeft ondergaan. Een op de vier Nederlandse ondernemingen vreest zelfs dat een cyberaanval het einde van hun bedrijf zou kunnen betekenen.
De impact is al tastbaar: 16% van de Nederlandse ondernemers verloor daadwerkelijk geld door cybercrime, en bijna één op de tien zag klanten vertrekken na een aanval. Ook ondernemers die zelf buiten schot bleven, voelen de dreiging. Een kwart van hen kent een collega die wél slachtoffer werd.
De zorgen zijn zo groot dat bijna een derde van de mkb’ers hun groeiplannen uitstelt uit angst voor fraude en cyberaanvallen. Vooral jonge ondernemers liggen wakker van digitale dreigingen: 36% van de Gen Z-ondernemers denkt er dagelijks aan, tegenover 27% van de Millennials en 25% van de Babyboomers.
Ondanks deze urgentie blijkt de kennis over cyberweerbaarheid bij het mkb zorgwekkend laag. 43% van de Nederlandse ondernemers weet niet goed hoe ze zich moeten beschermen en meer dan de helft geeft aan dringend behoefte te hebben aan meer kennis en ondersteuning.
Handvatten
Om mkb’ers weerbaarder te maken, biedt Mastercard een pakket aan digitale beveiligingsoplossingen. Zo kunnen ondernemers via het Mastercard Trust Center toegang krijgen tot actuele kennis en tools rondom cyberveiligheid. Met de My Cyber Risk-tool kunnen bedrijven hun digitale kwetsbaarheden in kaart brengen.
Daarnaast biedt Mastercard monitoring- en waarschuwingsdiensten tegen identiteitsdiefstal, en via partners als CyberMonks en VikingCloud zijn direct toepasbare oplossingen voor risicomanagement, compliance en 24/7 beveiliging beschikbaar.
"Met de groei van digitale fraude is het cruciaal dat ondernemers beter worden voorgelicht en beschermd", zegt Jan-Willem van der Schoot, Country Manager bij Mastercard Nederland.
"Cyberdreiging is een grote uitdaging en zeker voor het mkb, aangezien zij essentieel zijn voor de Nederlandse economie. Bij Mastercard helpen we mkb’s met hun weerbaarheid versterken door de juiste tools en ondersteuning te bieden in een steeds digitaler landschap."