Walmart introduceert bankrekeningen voor klanten
Vanaf eind oktober is het voor Walmart klanten mogelijk een bankrekening te openen bij het supertmarktconcern. In samenwerking met financieel dienstverlener Green Dot, die de rekeningen zal beheren, is het online banking systeem GoBank ontwikkeld; een aantrekkelijk alternatief voor klanten met een kleine portefeuille - gezien de lage tarieven die gehanteerd zullen worden.
Het is niet de eerste poging van Walmart om hun klanten een bankrekening aan te bieden. In een van zijn pogingen ging de supermarktketen twee jaar geleden een partnership aan met American Express om de Bluebird kaart aan te bieden waarmee tegen lage tarieven betaald kon worden met een prepaid debit card. Deze strategische zet, die gericht was op Walmart’s klanten die niet beschikten over reguliere bankrekeningen, behaalde echter niet het beoogde resultaat. De nieuwste poging van Walmart om klanten een betaalsysteem aan te bieden draagt de naam GoBank.
GoBank
Walmart wil met GoBank klanten bij reguliere banken vandaan trekken door een mobiel bankieren systeem, waaraan een betaalpas gelinkt is. Het systeem zal aangeboden worden in zo’n 4.300 Walmart locaties in de VS. GoBank biedt de nieuwe dienst tegen lage kosten en zal geen kosten in rekening brengen bij roodstand, indien deze van korte duur is.
Kosten
Het systeem is echter niet volledig gratis. Het openen van een account kost $2,95, waarvoor men een starterskit krijgt inclusief bankpas. Tevens dient er een minimum van $20 op de bank gestort te worden bij het openen van een account. En, indien gebruikers niet minstens maandelijks $500 op de rekening storten, is een lidmaatschapsbijdrage aan GoBank à $8.95 verplicht. Verder zijn er kosten verbonden aan pinnen bij een andere automaat dan die van Walmart zelf. Ondanks deze kosten is GoBank toch een welkom alternatief voor de reguliere banken, die de Amerikanen gemiddeld $260 per jaar aan kosten – aldus het Consumer Financial Protection Bureau, een Amerikaanse toezichthouder.
Doelgroep
Hoewel geïnteresseerden in GoBank, net als bij andere banken, door een kredietcheck heen moeten, zal GoBank, volgens Steve Streit – CEO van Green Dot – minder snel mensen weren met een laag inkomen. En ook klanten die eerder niet in staat waren hun schulden tijdig af te lossen zullen bij GoBank eerder geaccepteerd worden dan bij reguliere banken. De doelgroep van GoBank bestaat verder uit klanten, die al bekend zijn met mobiel bankieren en het gehad hebben met overbodige kosten. “Dit product is echt ontworpen voor Walmart klanten die ontevreden of ongelukkig zijn met de vergoedingen en kosten die traditionele banken hanteren, maar ook voor klanten met een minder positief track record met het oog op het beheren van hun account”, stelt Daniel Eckert, senior vice president of sales bij Walmart.